Nepřehlédněte
Domů / Zdravé tipy / Jak se zahřát v sychravém počasí? Upravte svůj jídelníček

Jak se zahřát v sychravém počasí? Upravte svůj jídelníček

Podzimní plískanice jsou za dveřmi, slunečných dnů pomalu ubývá a vy se cítíte stále více unavení a vyčerpaní. Tělo se po létu plném pohybu a každodenního přísunu vitamínů dostává pomalu do útlumu a připravuje se na zimu. V šedivých deštivých dnech chlad zalézá pod kůži a váš organismus vydává signály o tom, že potřebuje zahřát. A to nejen z venku dostatečně teplým oblečením, ale i zevnitř, vhodně upravenou stravou. Co tedy máme udělat pro to, abychom se na podzim cítili fit a plni životní energie? Především je důležité, ochránit tělo před prochladnutím, posílit jeho imunitu, aby lépe odolávalo nadcházejícím chřipkovým epidemiím a udržovat ho v neustálé psychické pohodě. Jedině tak si můžeme užívat nádherné procházky ve spadaném listí, ranní mlhy a kouzlo ponurých večerů při svíčkách. Studené letní zeleninové saláty vyměňte za zeleninu a ovoce tepelně upravené, volte pokrmy dlouho vařené, pečené a dušené. Právě teď přichází na řadu každodenní teplé polévky, které jsou doslova balzámem na žaludek a zároveň podporují hubnutí.

Nastartujte den teplou snídaní

Slyšíte to všude kolem sebe, snídaně je základ dne a kdo ji vynechá, nevykročí po ránu hned správnou nohou. Teplé obilné kaše nejsou jen moderním hitem, ale mají také něco do sebe. Dodají vám po ránu všechny potřebné živiny a po nutriční stránce se nemůžou absolutně srovnávat s tradičním namazaným rohlíkem. Kaši z jáhel, pohanky, rýže, luštěnin, ovesných či ječných vloček si můžete upravit podle své chuti jak na sladko, tak i na slano. Celý den vás nebude pronásledovat chuť na sladké, když si kaši osladíte medem nebo javorovým sirupem, přidáte hrst sušeného ovoce, oříšků a semínek. Pokud ji navíc lehce posypete chia semínky a přidáte lžíci goji berries, vaše mysl se prostřednictvím omega-3 mastných kyselin rozproudí naplno, vitamín C, betakaroten, vitamíny řady B a mnoho dalších zdraví prospěšných látek přispějí k posílení imunity a zrychlení metabolismu. Kdo dává přednost slané chuti, přidá ke kaši trochu blanšírované zeleniny, kopičku kysaného zelí čí nastrouhané mrkve s pár kapkami za studena lisovaného oleje. Zcela se vyhýbejte jižnímu ovoci a studeným nápojům, které váš organismus ještě více ochladí. K snídani doplňte tekutiny šálkem bylinkového čaje nebo teplým ovocným moštem, nezapomínejte na zázvor, skořice a hřebíček vaše nápoje výborně ochutí.

Zdroj: joephotostudio / FreeDigitalPhotos.net
Zdroj: joephotostudio / FreeDigitalPhotos.net

Husté polévky vařily už naše babičky

Životní moudra a zkušenosti našich babiček se odráží zejména v jídelníčku a není jediný důvod, proč se jimi neřídit i dnes. Talíř horké husté polévky nejen zasytí, ale prohřeje chladem prokřehlé tělo po celý den. Polévku můžeme konzumovat od snídaně po večeři, přitom lze volit z klasických masových vývarů se zeleninou, krémových zeleninových polévek, luštěninových, inspiraci hledejte také ve starých babiččiných receptech. Jednotlivé druhy zeleniny můžete kombinovat dle vlastní fantazie, podzimní nabídka je poměrně rozmanitá – zelí, kapusta, květák, tuřín, kořenová zelenina, červená řepa, pastiňák,… Nezapomínejte na luštěniny, čočku, hrách, fazole, cizrnu, sóju a určitě na nich v podzimních měsících nešetřete. Podávat je můžete ve formě polévky, hlavního jídla, ale i přílohy k masitým pokrmům. Fazole všech druhů navíc posilují ledviny, ideální je pak fazole adzuki. Máte-li rádi tofu, volte raději tepelnou úpravu, aby vás ještě více neochladilo.

Zelenina na talíři každý den

Připadá vám zvláštní, že v těchto dnech nemáte chuť na váš oblíbený letní salát s tuňákem? Není se čemu divit, tělo si žádá pravý opak, a tak mu ho dopřejeme. Zeleninu si v žádném případě nebudeme odpírat, jen zvolíme jinou úpravu a jiné druhy. Vždyť právě na podzim je daleko více možností než v létě. Nejlepší ze všeho je kořenová zelenina, k níž nepatří jen mrkev, celer, petržel, ale i vodnice, tuřín, ředkev, pastiňák, křen, topinambur, černý kořen. Zvolte tepelnou úpravu pečením, dušením, blanšírováním, třeba obalená v těstíčku, fritovaná a podávaná s dipem chutná výtečně. Vynikající je krátkodobě kvašená zelenina a kysané zelí, které podporuje trávení. Nezapomeňte zpracovat úrodu mnoha odrůd dýní, kapusty, kedlubny, brokolice. Na posypání teplých jídel využívejte zelenou zeleninu, tu si uchováte sušenou nebo mraženou, nechte si naklíčit řeřichu, vojtěšku, z kořenové zeleniny stačí odříznout vršek a vložit do vody. Nať se znovu rozroste a vy ji použijete jako posyp do polévek a dalších jídel.

Na podzim se celá příroda pomalu ukládá k zimnímu spánku a něco podobného se děje i s naším tělem. Pro nás je to období, kdy je potřeba zahřát povrch těla, teple se oblékat a nenechat se ofouknout větrem. Posílit svoji imunitu můžeme vhodně zvolenou zdravou stravou, přiměřeným pohybem a dostatečným odpočinkem. Zda nás viry a bacily přemohou záleží na odolnosti, případně oslabení organismu.

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

Zdroj: zole4 / FreeDigitalPhotos.net

Proč jíst ořechy, když je za okny mráz? Dodají energii a pomáhají s hubnutím

  Také rádi mlsáte oříšky? Právě pro zimní období jsou jako stvořené. Není divu, že …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *