Nepřehlédněte
Domů / Rostliny / Nepodceňujte jablka. Víte jak jsou zdravá?

Nepodceňujte jablka. Víte jak jsou zdravá?

Stará lidová moudrost praví, jedno jablko denně a nebudete potřebovat lékaře. Co je pravdy na tom, že toto pro mnoho z nás obyčejné ovoce je tak neobyčejné? V našich krajích roste téměř všude, kolem cest, v sadech a zahradách. Odrůd a barev existuje nespočet, zelené, červené, žíhané, některé plody jsou příjemně nakyslé, jiné sladké a sypké. Každý se jistě s chutí zakousne do šťavnatého plodu v němž se ukrývá mnoho zdraví prospěšných látek. Jablka jsou zejména výjimečná tím, že obsahují nejvíce pektinu ze všeho ovoce. Těsně pod jejich slupkou se ukrývá řada cenných vitamínů a minerálů, a proto byste jej měli jíst pokud možno neoloupaná. Jablka mají detoxikační a regenerační účinky, posilují imunitu, regulují trávení a pomáhají v boji proti infekcím. Jablka nejsou vůbec energeticky vydatná, přibližně 83 % jejich obsahu tvoří voda. Můžete si je dopřát v jakékoli podobě, chutný je čerstvě vylisovaný jablečný mošt, sušené křížaly, kompot, ovocný čaj. Při kuchyňské úpravě nalézají jablka své uplatnění především v dezertech, vždyť tradiční jablečný štrůdl se jen rozplývá na jazyku.

jablko

Jablka jezte se slupkou

Ve slupce se nachází podstatné množství vlákniny, která je důležitá při trávení a dále některé látky, jež snižují riziko srdečních chorob, působí proti zhoubnému bujení a příznivě ovlivňují ekzematickou pokožku. Řada živin se nachází i těsně pod jablečnou slupkou, a tak pokud ji oloupete, zbytečně se o ně připravíte. Dříve než se do jablka zakousnete, vždy jeho slupku řádně omyjte, abyste odstranili zbytky pesticidů a vosků, jimiž bývají jablka ze sadu často ošetřena. Nejlépe uděláte, jestliže si plody koupíte přímo od domácích pěstitelů v době jejich sezóny.

Jedno jablko denně

Jablka patří v českých zemích mezi oblíbené ovoce, které si můžete bez problému dopřát po celý rok. K dispozici jsou nejen na pultech obchodů, ale dobře uskladněná vydrží přes celou zimu. Konzumací jablka uděláte něco pro své srdce, zuby, dásně, imunitní systém, nervovou soustavu, upravíte krevní tlak a hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Enzymy v jablku příznivě působí na trávení a střevní mikroflóru udržují v rovnováze. Pektin, což je ve vodě rozpustná vláknina, podporuje vyprazdňování, pročišťuje střeva a tím zbavuje tělo škodlivin. Kyselá jablka podporují činnost střev, a proto mohou pomoci při zácpě. Jablka jsou také doslova přeplněna antioxidanty, které chrání organismus před účinky volných radikálů.

Osvěží a uhasí žízeň

Jablka jsou z velké části tvořena vodou a jistě víte, že v parném létě dokáží solidně uhasit žízeň a díky ovocným kyselinám pěkně osvěžit. Po jablku nikdy neztloustnete, jedno středně velké jablko má přibližně 50 kalorií. Jeho sladká chuť je způsobena fruktózou, což je jednoduchý cukr, který se spolu s jablečnou vlákninou rozkládá pomaleji a udržuje tak stabilní hladinu cukru v krvi. Jablko obsahuje více než 30 minerálních látek (draslík, fosfor, železo, vápník, a další), vitamín C, E, vitamíny skupiny B, kyselinu listovou a jiné. Poměrně vysoký obsah draslíku pomáhá udržovat správnou hladinu vody v těle a působí na optimální funkci ledvin a svalů.

Kdy je dobré sáhnout po jablku?

Jablko bylo od pradávna už našimi babičkami používáno jako podpůrný prostředek při léčení řady zdravotních neduhů. Jsou prvním pomocníkem při zácpě, při problémech s ledvinovými kameny či pískem. Jelikož odvádějí přebytečnou vodu z těla, působí na dnu, revma a chrání srdce před námahou. Podporují krvetvorbu a jsou užitečné při chřipce, nachlazení, kašli a horečce. Podle nejnovějších průzkumů jablka chrání mozek před Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou, a lidé, kteří jedí dvě tři jablka denně, jsou štíhlejší. Pro redukční jídelníček je vhodné použití jablečného octu, který dokáže odbourávat tuk.

 

NATURHOUSE

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

Zdroj: aireowrt / FreeDigitalPhotos.net

Čerstvé klíčky plné vitamínů. Jak na ně?

Naklíčená luštěninová semínka nepatří jen do tradičního jídelníčku vegetariánů, a proto není třeba se na …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *