Nepřehlédněte
Domů / Zdravé tipy / Pitný režim v zimě: Pocit žízně není rozhodující

Pitný režim v zimě: Pocit žízně není rozhodující

Myslíte, že je nutno dbát na dostatečný příjem tekutin pouze v létě? To je zásadní omyl, právě v zimním období je lidský organismus mnohem náchylnější k dehydrataci. Naše tělo méně často vysílá varovné signály v podobě pocitu žízně, které jsou v létě zcela běžné. Pitný režim je proto nutné dodržovat i během zimy, přestože se nám zdá, že nemáme prostě žízeň. Zavlažovat organismus je potřeba postupně po celý den, zcela nezdravé je vypít velké množství tekutiny naráz. V průběhu dne by měl dospělý člověk vypít 20-40 ml tekutiny na jeden kilogram své hmotnosti, aby si zachoval dostatečnou pracovní výkonnost. Jen je třeba oproti létu změnit skladbu nápojů a vyměnit studené za teplé. Pitím studených nápojů v zimě člověk zatěžuje své trávení a zbytečně spotřebovává životní energii. Zimní pitný režim musí tedy nezbytně obsahovat teplé nápoje, přitom se počítají také polévky. Nejen studené nápoje, ale i celkově studená strava v zimě ještě více ochlazuje tělo, a to pak musí vynaložit spoustu energie na jeho opětovné zahřátí. Proto si připravte nápoje minimálně pokojové teploty, které vás nádherně zahřejí.

Ranní start

Jestliže chcete hned po ránu doslova nakopnout, na svůj obvyklý hrnek kávy rovnou zapomeňte. Káva, ať je jakákoli, v zimě ani v létě do pitného režimu nepatří. Jak je všeobecně známo, obsahuje kofein, ten navíc podporuje tvorbu moči, takže se nakonec z těla více tekutin odvede, než kolik by se mělo jejím vypitím získat. Ideální je, když každý den nastartujete svůj metabolismus a trávicí systém sklenicí teplé vody s citrónem nebo lístky máty. Tímto způsobem vstoupíte do nového dne plni energie a vitality.

Zdroj: Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net
Zdroj: Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Co vlastně pít v zimě?

Vzpomeňte si, jak rádi si dáte šálek teplého čaje, když se vrátíte promrzlí ze zimní procházky. Určitě vás nenapadne sáhnout po studeném džusu z lednice. Pokud se budete řídit potřebami vlastního těla, uděláte jedině dobře. Horký čaj, neslazený, který zahřeje na těle i na duši, je tím správným zimním nápojem. Je jedno, zda-li dáte přednost čaji zelenému,černému nebo ovocnému, ale rozhodně se zamyslete nad jeho kvalitou. Krásné barevné krabičky nabízené v naší běžné obchodní síti mnohdy skrývají sáčky plné barviv, aromat a chemických přísad. Vždyť i ovocný čaj si můžete vyrobit doma v podobě pečeného čaje, jeho příprava je poměrně snadná a věřte, že chutná skutečně jinak, než ten papírový pyramidový pytlík. Zamyslete se nad tím, co budete v zimě pít, poohlédněte se po obchodech se zdravou výživou a investujte do svého zdraví. Hrnek kvalitního čaje z pravých čajových lístků obohatí váš organismus o cenné látky, pečený čaj dodá tělu spoustu vitamínů. A bylinky? I ty jsou vhodné, jen to nepřehánějte s louhováním a střídejte je.

Zdroj: nalintraphi / FreeDigitalPhotos.net
Zdroj: nalintraphi / FreeDigitalPhotos.net

Není jenom teplý čaj

Pít celou zimu pouze teplý čaj, to se brzy omrzí každému, jeden až dva hrnky denně postačí. Oblíbené nápoje jako jsou sladké limonády, různé kofeinové nápoje a sycené minerálky raději vynechte. V zimě stejně jako v létě můžete pít obyčejnou nesycenou vodu z lahve nebo vodovodu, ale měla by mít pokojovou teplotu. Dopřát si můžete také naředěné ovocné džusy a zeleninové šťávy, které vám dodají vitamíny, případně neperlivou slabě mineralizovanou vodu. Mezi zimní nápojové favority patří rozhodně polévky, zvláště pak čiré vývary. Nejenže zasytí a zahřejí, ale jsou přímo balzámem a pohlazením pro celé tělo. Naštěstí existuje tolik druhů polévek, že si můžete vybrat pokaždé zcela jinou a nikdy se vám nepřejí. Chutě na sladké mnoho lidí v zimě zahání šálkem teplého kakaa nebo mléka s medem. Jenom je na škodu, že se do příjmu denního objemu tekutin nepočítají. Jsou spíše tekutou výživou než nápojem.

A co zimní svařáky a grogy?

Kdo by si na nich alespoň jednou za rok nepochutnal! Ano, patří k zimě a zejména v období Vánoc si jej s radostí dopřejeme. Zahřejí ihned jakmile je vypijete a životní energii leckdy přímo přilévají. Určitě nic nepokazíte tím, když svařák z červeného vína použijete jako zimní životabudič. S množstvím buďte ale opatrní, přidejte aromatické koření a šetřete s cukrem. Stejně tak zahřeje i grog, ale kvůli obsahu alkoholu a cukru je to pro tělo zátěž, proto jej trochu vylepšete kouskem citrónu.

KetoMIX

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

Zdroj: zole4 / FreeDigitalPhotos.net

Proč jíst ořechy, když je za okny mráz? Dodají energii a pomáhají s hubnutím

  Také rádi mlsáte oříšky? Právě pro zimní období jsou jako stvořené. Není divu, že …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *