Nepřehlédněte
Domů / Recepty / Snídaně na zahřátí: Fermentovaná ovesná kaše

Snídaně na zahřátí: Fermentovaná ovesná kaše

Rychlejší snídani neznám, a proto si klasickou fermentovanou ovesnou kaši připravuji k snídani především ve dnech, kdy po ránu nestíhám. Její příprava zabere jen pár minut času. Zvláště v těchto mrazivých dnech po chladné noci krásně zahřeje, dodá tělu potřebné živiny a zbaví mne chuti na sladké na celé dopoledne. Až do oběda si na jídlo ani nevzpomenu. A proč právě fermentované ovesné vločky? Jednoduše proto, že kaše bude výživově hodnotnější a přirozeně nasládlá. Jelikož jsou ovesné vločky namočeny určitou dobu ve vodě, kaše se stane pro lidský organismus lépe stravitelná a tělo dokáže vstřebat maximum obsažených látek. Pokud do ní přidáte další semínka, oříšky, sušené ovoce, cokoli, co máte rádi, určitě si pochutnáte.

kase

Kouzlo přírodní fermentace

Fermentace nebo-li kvašení je přírodní proces, který zlepšuje stravitelnost pokrmu a zvyšuje obsah živin a enzymů. Do této magické přeměny jsou zapojeny pomocné bakterie, jež příznivě mění chemickou povahu jídla. Přítomnost přátelských mikrobů ve zdravých střevech výrazně posiluje imunitní systém, proto strava založená na fermentovaných ovesných vločkách má neuvěřitelně blahodárné účinky na celý trávicí trakt. Ovesné vločky mají mezi potravinami výjimečné postavení, jelikož jsou bohaté na vlákninu, zejména na vlákninu rozpustnou ve vodě. A to je také důvod, proč je oves po staletí základním prvkem naší výživy. Dalším typickým příkladem přírodní fermentace je kysané zelí, které si vyrábí mnoho lidí samo doma. Avšak na seznam fermentovaných potravin můžeme zařadit cokoli, patří sem kimči, miso, kvašený chléb, fermentované čaje, víno, mošt a mnoho dalších. V každé oblasti naleznete nějakou specialitu.

Příprava fermentované ovesné kaše

Suroviny:

  • 1 hrnek ovesných vloček
  • 1 hrnek teplé vody
  • špetka skořice
  • špetka vanilky
  • 2 lžíce sušeného ovoce
  • čerstvé ovoce na servírování
  • oříšky, semínka
  • med, javorový sirup

Postup:

Jestliže si chcete dát kaši k snídani, musíte s její přípravou začít večer předem. Do misky nasypte ovesné vločky, nejlepší jsou jemně namleté (já někdy použiji směs ovesných, žitných a pšeničných vloček) a zalijte teplou vodou tak, aby vločky byly ponořené. Možná vám bude stačit i o trochu méně vody. Přidejte špetku skořice a sušené ovoce  (hrozinky, goji berries, datle, fíky,…) misku přiklopte talířkem a nechte při pokojové teplotě fermentovat do druhého dne. Fermentace ovesných vloček by měla ideálně trvat 8 – 12 hodin. Ráno můžete už kaši rovnou servírovat. Převážně v zimních měsících je příjemné si ji ohřát, ale nikdy ji nevařte, abyste neznehodnotili většinu tolik potřebných laktobacilů. Ohřejte ji jen o něco málo více než je teplota lidského těla. Já si do hotové kaše vmíchám hrst oříšků ( používám směs různých druhů) a na povrchu ji ještě posypu chia semínky. Ty kaši mírně zahustí, ale to není na závadu. Rozkrájím jakékoli čerstvé ovoce co mám po ruce (banán, jablko, pomeranč, mango, ananas,…) a vložím do misky ke kaši. Na doslazení nakonec vše poliji medem, případně javorovým nebo datlovým sirupem. Pokud teplou kaši neradi, pak můžete fermentované ovesné vločky přidat do řeckého bílého jogurtu a dále dochutit dle libosti.

 

NATURHOUSE

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

babovka

Vynikající tvarohová bábovka jako od babičky

Originálních receptů na bábovku je spoustu, v každé rodině se peče jinak. Ovšem ta nejlepší …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *