Nepřehlédněte
Domů / Zdravé tipy / Co jsou kalorické tabulky a jak je správně používat?

Co jsou kalorické tabulky a jak je správně používat?

Chcete-li zhubnout nebo si udržet optimální váhu, musíte se zaměřit na svůj jídelníček. Pokud nezměníte způsob stravování, tuky se vás budou držet jako klíště. A to i přesto, že denně vypotíte litry potu v posilovně. Redukční režim vyžaduje, abyste měli energetický příjem pod kontrolou a sledovali skladbu a množství stravy. A právě s tím vám mohou velmi dobře pomoci kalorické tabulky. V nich snadno zjistíte energetickou a nutriční hodnotu jednotlivých potravin. Tyto informace jsou pro správné sestavení redukčního jídelníčku naprosto zásadní. V kalorických tabulkách je ale velmi snadno najdete a spočítat si denní příjem energie pak bude pro vás úplná hračka. Obzvlášť, když je můžete používat i online, a tudíž je máte neustále po ruce.

Každá potravina má jinou kalorickou hodnotu / foto: pixabay.com
Ovoce patří mezi kaloricky méně vydatné potraviny / foto: pixabay.com

 

Kalorické tabulky

Kalorické tabulky tvoří komplexní seznam všech běžných potravin, které jsou dále přehledněny členěny podle jednotlivých kategorií. Velmi jednoduše si tak můžete vyhledat potravinu, která vás zajímá. Kromě základních údajů o energetické náročnosti konkrétních potravin poskytují kalorické tabulky informace z hlediska obsahu jednotlivých živin (sacharidů, bílkovin, tuků, vitamínů, minerálů, vlákniny). Tím odpadá složité pročítání etiket, nehledě na to, že například u nebalených výrobků (pečivo, zelenina, ovoce) nemáte v podstatě možnost potřebné informace získat. Avšak s využitím online kalorických tabulek najdete všechny důležité parametry pěkně na jednom místě.

Proč používat kalorické tabulky?

S pomocí kalorických tabulek můžete velmi jednoduše sledovat váš každodenní energetický příjem, který rozhoduje o tom, zde budete přibírat na váze, nebo naopak hubnout. Abyste dosáhli snížení hmotnosti, musíte vytvářet negativní energetickou bilanci snížením energetické hodnoty přijaté stravy přibližně o 20 – 30 %, než je váš výdej energie. K tomu potřebujete nejprve znát váš doporučený denní příjem energie, který zjistíte nejlépe pomocí výpočtu BMI (Body mass index). Na jeho konkrétní hodnotě se ovšem podílí řada dalších faktorů: váha, výška, pohlaví, věk, fyzická aktivita, atd. Jestliže chcete zhubnout 1 kilogram tuku, musíte vytvořit energetický deficit ve výši 7 150 kcal, což potrvá několik dní.

Kalorie v jídelníčku

Každá potravina obsahuje určitý počet kalorií, které se v těle přemění na energii. Proto je nezbytné řídit se informacemi z kalorických tabulek a na jejich základě teprve vytvořit správný jídelníček. S online kalorickými tabulkami lze také pracovat v podobě tzv. kalorického deníku, kde si pravidelně zapisujete, co jste za celý den snědli. Tím máte neustálý přehled o své stravě a jasně vidíte, jak na tom momentálně jste. Pokud chcete, můžete si nechat sestavit individuální jídelníček přesně na míru. Například PestryJidelnicek.cz zohlední veškeré vaše chuťové preference a potřeby. Profesionální jídelníček vám pomůže lépe se zorientovat mezi zdravými potravinami a současně s využitím kalorických tabulek vás naučí jíst tak, abyste si optimální váhu udrželi natrvalo.

Kalorické tabulky nalézají své uplatnění nejen při snaze o redukci hmotnosti, ale také u alternativních způsobů stravování nebo při různých intolerancích potravin.

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Zdravotní obuv prospívá vašemu zdraví

Nohy nás nosí každý den a po srdci jsou nejvíce zatěžovaným orgánem lidského těla. Proto …

Napsat komentář