Nepřehlédněte
Domů / Zdravé tipy / Inline bruslení pro zdraví a lepší kondici: Jak správně začít?

Inline bruslení pro zdraví a lepší kondici: Jak správně začít?


Obujte kolečkové brusle a vydejte se do přírody! Asfaltových inline stezek je všude dost. Tato rekreační sportovní aktivita vám nejen protáhne celé tělo, ale i nádherně pročistí hlavu. Okouzlující požitek z rychlé jízdy přináší radost ze sportovního zážitku, relaxaci a uvolnění, pomáhá snížit stres a celkově zvyšuje dobrou kondici. Inline bruslení je pro tělo přirozený pohyb, který pomáhá spalovat přebytečné kalorie, podporuje pružnost těla, zvyšuje srdeční a svalovou činnost a navíc šetří klouby. Jedná se vlastně o aerobní fyzickou aktivitu, která se dá srovnat třeba s během nebo jízdou na kole. Oproti běhání ale u bruslení nedochází k tvrdým dopadům a otřesům, čímž jsou chráněny zejména klouby. Inline bruslení je oblíbený sport pro celou rodinu.

Inline bruslení je ideální sport pro všechny věkové kategorie / foto: pixabay.com

 

Bruslení posiluje svaly

Inline bruslení na kolečkových bruslích je komplexní pohybová aktivita, při níž se zapojují do činnosti svalové skupiny všech částí těla. Nejvíce jsou zatěžovány svaly dolních končetin, ale do pohybu je zapojeno i zádové svalstvo, především vzpřimovače páteře a trapézový sval. Během bruslení dochází k posílení a zpevnění hýžďových svalů a boků. Opomenout nelze ani aktivní práci paží, takže dochází k posílení i těchto svalových partií.

Koupit kolečkové brusle>>

Inline bruslení pomáhá spalovat tuky

Na redukci hmotnosti má všeobecně pozitivní vliv jakákoli aerobní sportovní aktivita, která má blahodárné účinky na respirační a kardiovaskulární systém. Mezi tyto sporty se řadí také inline bruslení, díky němuž lze příjemným a relativně nenáročným způsobem spálit přebytečné kalorie a udržet optimální váhu. Bruslením na kolečkových bruslích se dá spálit stejné množství kalorií jako při běhu. Vše ovšem závisí na intenzitě samotného bruslení. Jízdu na bruslích můžete pojmout jako kondiční projížďku a nebo přidat tempo a kalorický výdej až zdvojnásobit.

Kalorický výdej při inline bruslení

RychlostKalorický výdej
10 km/h350 kalorií (1 460 kJ)
16 km/h600 kalorií (2 500 kJ)
Při středně rychlé jízdě by měla být ideální tepová frekvence 150 tepů za minutu.

Inline brusle pro různé sportovní vyžití

Bruslení na kolečkových bruslích není jen nenáročná pohybová aktivita, kdy sjíždíte tradiční jízdou rovné inline stezky, ale může se proměnit i ve vyhledávaný adrenalin. Obecně se pak inline bruslení dělí na několik sportovních disciplín: rychlostní, freestylové, agresivní, bruslení v terénu a nebo inline hokej. Zkušení bruslaři využívají náročnější terén s kopci či překážkami, na bruslích skáčou, sprintují, apod. Každý tento sport ale vyžaduje speciální typ inline bruslí a další specifické sportovní vybavení. Konkrétní výběr kolečkových bruslí se odvíjí od toho, jaká kolečka na brusle zvolit. Musíte rozlišit, zda budou brusle využívány na projížďky v terénu a nebo třeba na inline hokej v hale. Tvrdší kolečka jsou odolnější a rychlejší, proto se lépe hodí do venkovního prostředí. Oproti tomu měkčí kolečka mají lepší přilnavost a lépe si rozumí s umělými povrchy.

Koupit vybavení na inline hokej>>

Kolečkové brusle dále můžete koupit s brzdou, která bývá na patě dominantnější nohy. Díky ní je potom jednodušší zpomalit a zastavit. Brusle si vyberte raději o půl čísla větší, aby měla noha uvnitř nějaký prostor. V kotníku musí být ale zpevněná šněrováním, případně přezkou, čímž bude lépe chráněna proti úrazu.

Kromě bruslí je určitě dobré mít chrániče na kolena, lokty a helmu. Myslete i na pohodlné prodyšné sportovní oblečení.

Při výběru bruslí se vyplatí nezanedbat kvalitu a velikost koleček / foto: pixabay.com

 

Technika bruslení

Pokud stojíte na bruslích poprvé, naučíte se snadno bruslit sami nebo za pomoci kamaráda bruslaře. Další možností je kurs bruslení. Při jízdě na kolečkových bruslích je důležité naučit se udržet rovnováhu a přenášet ji z jedné nohy na druhou. Přitom by měly být nohy mírně od sebe a pokrčené v kolenou. Váha těla se soustředí na přední část chodidel a ruce se pohybují střídavě jako při chůzi. Jejich švih dodává na rychlosti.

Chcete-li inline bruslení zařadit mezi své aerobní aktivity na udržení kondice, případně spalovat tuky, pak byste se měli bruslení věnovat více jak půl hodiny denně, nejméně však dvakrát až třikrát do týdne. Krátká jízda (méně jak 20 minut) nemá na redukci hmotnosti téměř žádný efekt.

Odborníci doporučují kombinovat inline bruslení s plaváním a cyklistikou, avšak i jen samotné je příjemnou sportovní aktivitou. Zkuste to taky! 

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Jarní detoxikace organismu: Jak provést úklid ve vlastním těle?

Jaro je ten nejlepší čas pro očistu těla. Ptáte se proč? Už naši předkové věděli, …

Napsat komentář