Nepřehlédněte

Sportovní výživa: Umíte si správně vybrat?

Žijete zdravě a našli jste si svoji cestu ke sportu? Trénujete, posilujete a snažíte se udržovat tělo v dobré kondici? Při každém tréninku tak dostávají vaše svaly pěkně zabrat. Proto potřebujete běžnou stravu stravu doplnit o speciální sportovní výživu. Ta je určena pro všechny, kdo se věnují pravidelné fyzické aktivitě. Sportovní výživa dodává potřebné živiny, energii při sportu a napomáhá růstu a regeneraci svalů. Víte ale, jakou vybrat? 

Sportovní výživa vhodně doplňuje zdravý jídelníček / foto: depositphotos.com

 

Co je výživa pro sportovce?

Kvalitní sportovní výživa nebo také fitness výživa jsou různé přípravky, které pomáhají sportovcům k lepší výkonnosti a k dosažení stanovených cílů. A to nemusíte být jen profesionální sportovec. I když se věnujete pohybu jako součást zdravého životního stylu, vaše tělo potřebuje důležité výživné látky. Racionální jídelníček je proto vhodné obohatit o proteiny, aminokyseliny, sacharidy, kreatin, vitamíny, minerály či jiné doplňky stravy. Pokud usilujete o redukci hmotnosti, s efektivnějším hubnutím vám pomohou například spalovače tuků. 

Miriam Holendová uvádí: “Při sportovním výkonu je důležité dbát na správné poměry jednotlivých makroživin. Mnoho sportovců si neví rady, jaké složení stravy je správné pro jejich sportovní výkon, zda jejich výkon bude podpořen sacharidy, nebo bílkovinami. Správně nastavené poměry makroživin jsou klíčové pro sportovní výkon a následnou regeneraci.” 

HOLENDOVÁ, MIRIAM. Sportovní výživa - trendy a specifika dle sportovního zaměření

HOLENDOVÁ, Miriam. Sportovní výživa – trendy a specifika dle sportovního zaměření [online].  2017 [cit. 2020-09-02]. Dostupné z: <https://is.vsh.cz/th/xkroa/>. Bakalářská práce. Vysoká škola hotelová v Praze. Vedoucí práce Zbyněk Vinš. 

 

Jak se orientovat v nabídce

Nabídka sportovní výživy je poměrně rozmanitá a zahrnuje různé přípravky pro trénink, regeneraci a snižování hmotnosti, které jsou sestaveny ve vhodné kombinaci na míru vašim tréninkovým požadavkům. Živiny obsažené v těchto přípravcích se sice do těla dostávají také běžnou stravou, ale v daleko menší koncentraci a mnohdy současně s nežádoucími složkami. 

Základní živiny ve sportovním jídelníčku (nutno zohlednit typ sportovní aktivity a další specifika):

  • bílkoviny – 15 – 20 %
  • sacharidy – 50 – 55 %
  • tuky – 20 – 30 %

 

Co byste tedy měli do jídelníčku doplnit? Záleží na tom, jaké máte cíle:

Chcete nabrat svalovou hmotu?

Pro svaly jsou naprosto nezbytné proteiny, podporují jejich růst a při hubnutí brání úbytku svalové hmoty. Se zvyšováním maximálního objemu svalů pomáhají zejména gainiery. Stejně tak i kreatiny, které navíc oceníte při silovém tréninku k získání větší fyzické síly. K regeneraci unavených svalů po zátěži přispívají aminokyseliny

Chcete zhubnout?

Při hubnutí je důležité myslet nejen na snížení tukové vrstvy na těle, ale také na svalovou hmotu. Svaly si žádají živiny pro ochranu a růst. Pro ochranu svalové hmoty jsou důležité proteiny a BCAA aminokyseliny. Také pohybový aparát je vhodné posílit vhodnou kloubní výživou. Pro rychlé efektivní odbourávání a spalování tuku jsou určeny spalovače tuků. Jídelníček klade neméně zvýšené nároky na dostatek vitamínů a minerálních látek.

Chcete zlepšit regeneraci?

Regeneraci po sportovní zátěži není dobré podceňovat. Tréninkem unavené svaly potřebují především další dávku proteinů s přídavkem BCAA aminokyselin. Zároveň je vhodné doplnit kreatin a glutamin. Pro urychlení regeneračního procesu existují různé regenerační či potréninkové nápoje, které obsahují ideální kombinaci všech potřebných živin. 

Prodejci sportovní výživy dále nabízí spoustu fitness doplňků stravy pro maximální výkon a tvarování postavy. Na výběr jsou různé iontové nápoje, stimulanty a energizéry, MCT tuky, lipozomy, energetické tyčinky a mnohé další. Stačí se jen zorientovat v nabídce a správně zvolit. 

Vstupte do e-shopu >>

Nezapomínejte na to, že výživa má pro sportovní výkon zcela zásadní význam, jelikož ho dokáže do značné míry ovlivnit. Nejde jen o pokrytí energetických nároků samotné fyzické zátěže, ale má rovněž vliv na množství svalů a tuků v těle a v neposlední řadě podporuje také schopnost regenerace.

 

Autor: Hana S.

Jmenuji se Hanka a je mi 25 let. Jsem copywriterka a o zdravý životní styl se zajímám již několik let. Prostřednictvím blogových článků se snažím ostatní inspirovat k tomu, aby více pečovali o své zdraví a jedli kvalitní, vyvážená a především chutná jídla. S úsměvem na tváři experimentuju v kuchyni, nadšeně píšu a fotím. Miluju kvalitní kávu, pozitivní lidi, toulky přírodou a relaxaci při józe.

přečtěte si také

Návod: Jak mít doma vlastní posilovnu s profesionálními stroji

Domácí tělocvična se pro příznivce zdravého životního stylu stává stále více úplnou samozřejmostí. Fitness centrum …

Napsat komentář