Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Jak se při hubnutí vyhnout jo-jo efektu?

Jak se při hubnutí vyhnout jo-jo efektu?

Co je jo-jo efekt ví asi každý, kdo se alespoň trochu snaží o snižování hmotnosti. Možná jste ho už v nekonečném kolotoči diet zažili na vlastní kůži, možná hubnete poprvé, ale v každém případě dobrá zpráva je, že se mu dá vyhnout. Strašák zvaný jo-jo efekt totiž číhá za každou dietou, při níž kilogramy ubývají příliš rychle. Však to znáte: chcete rychle zhubnout, pustíte se do diety nebo dokonce hladovíte a s radostí pozorujete, jak vám centimetry v pase ubývají. Avšak to je pouze klam, opravdové hubnutí vypadá úplně jinak. Jakmile pod návalem vlčího hladu najedete večer na lednici, shozené kilogramy jsou opět zpátky a aby toho nebylo málo, ještě pár přibude navíc. Zhubnete dva kilogramy a než se nadějete, máte tři zpátky. Poznáváte sami sebe? Ano, to je jo-jo efekt. Chcete vědět, co je jeho příčinou a jak se mu úspěšně vyhnout?

Zdroj: photostella / FreeDigitalPhotos.net
Zdroj: photostella / FreeDigitalPhotos.net

Co je jo-jo efekt?

Jo-jo efekt je nepříjemný důsledek nesprávně držené diety, který dokáže pěkně zmařit veškerou vaši snahu o zhubnutí. Ve většině případů doprovází rychlé a jednostranné diety –  vajíčková, ovocná, tukožroutská, ananasová, a spoustu jiných dalších, při kterých organismus strádá nedostatkem živin. Už jenom sám jejich název je přímo odstrašující. Slibují zázraky za pár dnů, a tak mnoho lidí tomuto pokušení snadno podlehne. Lákavá vidina dokonale štíhlého těla je prostě mocná.

Lidé razantně omezí příjem potravy a stravují se nepravidelně a nekvalitně. Následkem toho tělo přepne do úsporného režimu, omezí spalování živin a skutečné hubnutí se zpomalí. Organismus začne postrádat životně důležité energetické palivo – glukózu a musí si ji vytvořit z vlastních zdrojů. Kromě tuku použije aminokyseliny ze svalových vláken, takže začne ubývat svalová hmota, což se dále projeví snížením klidového metabolismu. Chcete-li tělo přinutit k dalšímu hubnutí, musíte ještě víc omezit příjem energie. Ovšem takový režim se nedá dlouho vydržet. Když opětovně zvýšíte energetický příjem (a nemusíte se zrovna přejídat), ztracená kila jsou zase zpět. Jenomže bez cvičení nenaberete zpátky svalovou hmotu, ale bohužel tuky. Váha se opět vyšplhá na původní hodnotu a nebo za odměnu dostanete nějaké kilo navíc. Avšak objemově to na vás bude patřičně znát!

Přibrání jednoho kilogramu tuku se na velikosti tělesných partií projeví 1,5krát více, než přibrání jednoho kilogramu svalů. A aby toho nebylo málo, organismus si vaše hubnoucí experimenty dokonale pamatuje, takže příště už kila navíc nebudete redukovat tak rychle a jednoduše.

Zdravé hubnutí vás dovede k optimální váze

V prvé řadě si musíte uvědomit, že klíčem k trvalému zhubnutí není žádná dieta, ale razantní proměna vašeho životního stylu. Základem úspěšného redukčního režimu je racionální stravování a každodenní pohyb, avšak nové životní změny musíte přijmout ze své a pokračovat v nich i po dosažení optimální váhy. Jestliže se po skončení diety opět vrátíte ke starým stravovacím zvyklostem, snažíte se marně.

Vzhledem k tomu, že každý člověk je od přírody jinak geneticky vybaven a tudíž hubne jinak, můžete si nechat sestavit individuální jídelníček od odborníků v nutriční poradně. Ti všeobecně doporučují přijímat pestrou a vyváženou stravu s obsahem všech životně důležitých živin. Jídelníček by měly tvořit především potraviny s nízkou energetickou hodnotou, nízkým a středním glykemickým indexem, obsahem kvalitních tuků, bílkovin a dostatkem vlákniny. Potraviny s vysokou energetickou hodnotou a vysokým glykemickým indexem nejsou přímo zakázané, ale konzumovat byste je měli jen příležitostně a v malém množství.

 

Základní pravidla, jak předejít jo-jo efektu

  1. Hubněte pomalu. Podle odborníků je zdravá redukce váhy 0,5 – 1,5 kg týdně v závislosti na původní hmotnosti, věku, pohlaví a dědičnosti.
  2. Jídelníček musí být pestrý a vyvážený. Nemusíte přesně počítat přijaté kalorie, jde hlavně o to, aby vaše tělo mělo vyvážený poměr bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů,  minerálních látek, vlákniny a tekutin. Denně byste měli přijmout 50 % energie ze sacharidů, 25 % z proteinů a 25 % z tuků.
  3. Jezte pravidelně, nejlépe 5x denně. Pravidelné stravování pomáhá udržet pocit sytosti, takže předejdete hladu a zároveň udržujete metabolismus aktivní.
  4. Hýbejte se a cvičte. Tělesným pohybem podpoříte spalování tuků, získáte pevnější svaly a celkově budete v lepší kondici. Navíc zabráníte ubývání objemu svalové tkáně.

 

Jak dál po redukčním režimu?

Každé hubnutí nastartujete správně zvoleným redukčním režimem, který vás postupně dovede k vaší ideální váze. Abyste si ji ale udrželi natrvalo, musíte i nadále pokračovat v zásadách zdravého životního stylu. Po skončení zdravé redukce váhy byste měli energetický příjem navýšit přibližně o 40 %. Ovšem pozor! To neznamená návrat k původním stravovacím návykům a stylu života, který vás k nadváze dovedl. Cílem je přejít na racionální stravování, kdy se můžete najíst chutně, zdravě, moderně a v obvyklém množství, a přitom si občas dopřát i něco “nezdravého”, aniž se to odrazí na vaší hmotnosti. Budete-li se držet těchto zásad, žádný jo-jo efekt u vás nebude mít nejmenší šanci.  

KetoMIX

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

Zdroj: everydayplus / FreeDigitalPhotos.net

Proteinový nápoj pro úspěšné hubnutí

Zvýšený příjem bílkovin neboli proteinů je pro efektivní hubnutí a zpevňování těla naprostý základ. Bez …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *