Banánová dieta pomáhá při hubnutí: A vůbec nemusíte jíst jenom banány!

Máte rádi banány? A víte, že vám mohou pomoci i s hubnutím? Vůbec se jim nemusíte vyhýbat. Spíš naopak. Banány mají své stálé místo v redukčním jídelníčku. Dokonale zasytí, dodají energii a navíc zlepší náladu. Díky svému pozitivnímu vlivu na redukci hmotnosti dokonce v Japonsku vymysleli banánovou dietu. Už jste o ní slyšeli? Možná právě pro vás bude cestou ke štíhlé linii. Nejlepší totiž na ní je, že i přes svůj název nejíte od rána až do večera jenom banány. Povoleny jsou i ostatní nízkokalorické potraviny, které běžně do zdravého jídelníčku patří. Tato dieta má navíc několik verzí. Každá z nich slibuje větší či menší úbytky na váze. Záleží tedy na tom, kolik a jak rychle chcete zhubnout. Během týdne můžete být už o několik kilogramů chudší. Lidé, kteří banánovou dietu vyzkoušeli, jsou s ní spokojeni. Přidáte se k nim? Nebo jste trochu na pochybách, zda je jídelníček plný banánů skutečně zdravým způsobem snižování nadváhy? Pojďme si to objasnit.

Banánová dieta patří mezi účinné krátkodobé diety / fotokoláž: archiv autorky

 

Banány slibují rychlé hubnutí

Banánová dieta patří do skupiny krátkodobých diet, které obvykle pomáhají s rychlým hubnutím. V Japonsku se před 15 lety stala doslova hubnoucím hitem. Postupně se rozšířila do celého světa a své příznivce si našla také u nás. O její popularitu se postaral Hitoschi Watanabe, který tvrdí, že díky ní zhubl17 kilogramů. Společně s manželkou, lékarnicí Sumiko Watanabe pak napsal knihu s názvem Ranní banánová dieta, v níž podrobně popsal princip a účinky banánového jídelníčku. Jeho kouzlo prý spočívá v tom, že si každé ráno dáte k snídani 1 – 4 banány a zapijete je sklenicí vlažné vody. Přičemž můžete sníst tolik banánů, kolik chcete. Kromě nich si můžete v omezené míře dopřát cokoli, co máte rádi. Vážně ale takto jednoduše jednou provždy zhubnete?

Chci zdravě zhubnout >>

Originální japonská verze banánové diety však během následujících let doznala mnoho změn. Časem se vyvinulo několik verzí, které se navzájem liší nejen v množství snězených banánů, ale některé jídelníčky jsou obohaceny o další potraviny podporující spalování tuku. 

To znamená, že celý den nejste jenom na banánech. Což je velká výhoda oproti jiným rychlým dietám založených na konzumaci výhradně jedné potraviny, jako je třeba okurková, vajíčková, melounová a podobně. Vůbec tedy nehrozí, že byste se banánů po několika dnech přejedli

 

Proč právě banány?

Banán je nutričně velmi hodnotná potravina, která má ve zdravém jídelníčku své stálé místo. Nachází se v něm neuvěřitelně velké množství vlákniny, která přispívá k dobrému zažívání. Ve střevech působí jako účinné prebiotikum, což je rozpustná forma vlákniny a zdroj potravy pro střevní mikroflóru. Vlákninu vstřebává organismus pomaleji, a proto nemáte po banánech brzy hlad

Marie Moudrá říká: “Vláknina patří mezi důležité složky potravy. Z chemického hlediska se tato látka řadí k polysacharidům. Trávicí trakt lidského organismu nemá enzymy, které by polysacharidy vlákniny štěpily, proto se vláknina nemůže řadit mezi živiny a ve většině případů nepřináší organismu ani žádnou energii. Je nepostradatelnou součástí lidské stravy a její dlouhodobá absence ve výživě je jednou z příčin mnoha civilizačních onemocnění.”

MOUDRÁ, MARIE. Potravní vláknina

MOUDRÁ, Marie. Potravní vláknina [online]. Brno, 2016 [cit. 2023-03-13]. Dostupné z: https://theses.cz/id/stohlh/. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně, Agronomická fakulta. Vedoucí práce prof. MVDr. Ing. Tomáš Komprda, CSc.

Sladkou chuť banánům dodávají přírodní cukry (fruktóza, sacharóza, glukóza) a společně s vlákninou jsou pro lidský organismus okamžitým zdrojem energie. V banánech se dále nachází plno vitamínů, minerálů a celkem zanedbatelné množství tuku. Z vitamínů jmenujme například vitamín C, D, E, vitamíny skupiny B, z minerálů je hojně zastoupen hořčík, draslík, železo, fosfor, měď a mnoho dalších. 

Každodenní konzumace banánů má příznivý efekt nejen na snižování nadváhy, ale blahodárně působí také na činnost kardiovaskulárního systému, pomáhá při překyselení organismu, vypadávání vlasů a doporučuje se jako prevence proti stresu. Banány podporují  lepší fyzickou a psychickou kondici celého těla. 

Banán je plný zdraví prospěšných látek, proto by se měl v jídelníčku objevovat co nejčastěji / foto: archiv autorky

Nutriční hodnoty banánu střední velikosti

HMOTNOST BANÁNU110 g
Energetická hodnota103 kcal
Sacharidy 24,2 g
Vláknina2,2 g
Bílkoviny1,32 g
Tuky0,22 g

Vážně se hubne po banánech? 

Banány obsahují celou řadu cenných živin, takže pro lidské zdraví jsou velkým přínosem. Pokud máte rádi banány, klidně si je můžete dopřát každý den. Nicméně, podle posledních vědeckých průzkumů neexistuje žádný pádný důkaz o tom, že by banány měli ve srovnání s ostatními druhy ovoce a zeleniny zásadní vliv na hubnoucí procesy v těle. 

Banány stejně jako jiné ovoce a zelenina mají nízkou kalorickou hodnotu, díky vláknině zasytí, takže nejen v redukčním jídelníčku jsou účinnou náhradou za potraviny s obsahem cukru a nezdravého tuku. Pravda je, že banány patří podobně jako třeba hroznové víno k nejsladšímu ovoci, tudíž jsou energeticky trochu vydatnější, ale pořád lepší než dortík z cukrárny. 

Mírně nazelenalé banány obsahují více rezistentního škrobu (funguje jako rozpustná vláknina), který příznivě podporuje hubnutí a správnou funkci trávicího systému.

Abyste po banánech začali přibírat na váze, museli byste je jíst v obrovském množství, případně si je dopřávat v podobě dezertu (se šlehačkou, polité čokoládou, koktejl) a vůbec celkově dodávat tělu více energie, než kolik spotřebuje. A to platí o všech potravinách. 

Obsah cukru v banánech se postupně zvyšuje s jeho dozráváním. U přezrálých žlutých banánů dosahuje poměr cukru a zbývajících živin hodnoty 20 : 1. Při dietě tedy dejte přednost lehce nedozrálým plodům.

Dieta s banány staví na zdravotních přínosech banánů jako takových. Z nutričního hlediska se ovšem jedná o potravinu s poměrně vysokým obsahem sacharidů. Abyste získali porci vyváženého jídla, měli byste k banánu přidat bílkoviny a zdravé tuky. Bílkoviny jsou totiž pro hubnutí ze všech živin nejdůležitější. Jejich nedostatek může hubnutí dokonce zpomalit

Při dietě dejte přednost mírně nedozrálým banánům, obsahují méně přírodního cukru / foto: archiv autorky

 

Tato dieta není jenom o banánech

Chcete-li skutečně zhubnout a zbavit se přebytečného tuku v těle, pak se bez určité úpravy stravovacího režimu neobejdete. Pokud vás tato dieta láká natolik, že ji chcete vyzkoušet, pak byste měli celodenní pojídání banánů obohatit o potraviny s vysokým obsahem bílkovin. A samozřejmě hlídat denní energetický příjem. Jestliže si kromě banánů k snídani dáte na oběd vepřovou se zelím, nebo se zaplácnete fastfoodem a večer skončíte u televize s pytlíkem brambůrek, banánová dieta pak zcela postrádá svůj smysl

Hlavním zdrojem hodnotných bílkovin je celá řada potravin (vejce, maso, mléčné výrobky, luštěniny, ořechy, semínka), avšak není už tak snadné s nimi naplnit potřebnou denní dávku tak, aby každá porce jídla byla chuťově pestrá a vyvážená

Trávit spoustu času nad nutričními tabulkami jistě není pro každého, proto je mnohem jednodušší sáhnout po potravinách KetoMix. Víte, co je na nich nejlepší? Díky nim můžete skutečně hubnout, to znamená, že vaše tělo bude spalovat nechtěné tuky a dosažené výsledky vám mohou zůstat natrvalo. Žádné riziko jo-jo efektu nehrozí tak, jak to u krátkodobých diet bývá. 

 

Nízkosacharidové potraviny KetoMix dodají tělu vše, co pro rychlé a zdravé hubnutí potřebuje

 

Koupit >>

 

Vzhledem k tomu, že dieta s banány nevyžaduje jen celodenní pojídání banánů, ale počítá i s konzumací běžných jídel, potraviny KetoMix mohou být vhodnou součástí banánového jídelníčku. Díky nim se ani nemusíte vzdávat svých oblíbených pochutin jako jsou například chipsy, čokoláda, sušenky, možností je hodně. Možná vás až překvapí, jak je výběr u KetoMixu bohatý.

Nízkokalorické potraviny KetoMix obsahují kromě bílkovin také vitamíny, minerály a další zdraví prospěšné látky. Vychutnat si je můžete nasladko, naslano, některé jsou určeny k přímé konzumaci, jiné slouží k přípravě rychlého jídla. Své uplatnění nachází v celé řadě receptů nejen tradiční české kuchyně. V rámci banánové diety si klidně můžete dopřát třeba i valašskou kyselici k obědu. 

YouTube playerKliknutím přijmete marketingové cookies YouTube a spustíte video.

 

Když potraviny KetoMix zařadíte do svého jídelníčku, můžete zhubnout rychle, zdravě, bez nutnosti cvičení. Nemusíte každý den složitě přemýšlet nad skladbou stravy. Nebude vás trápit pocit hladu a navíc vás ani tolik nebude honit mlsná. Budete jíst a přitom můžete pozorovat, jak vám během několika málo dnů začnou ubývat centimetry v pase. 

Proteinová kaše KetoMix s banánem je skvělý start do nového dne, zasytí a dodá energii / foto: archiv autorky

 

Banány přitom mohou být každý den příjemným zpestřením. Pojďme si tedy ukázat, jak taková dieta funguje a jak jídelníček vlastně vypadá.

Chci zdravě zhubnout >>

Rychlá ranní japonská dieta 

Původní verze banánové diety pocházející z Japonska se snaží využít hodnotné přírodní látky obsažené v tomto lahodném ovoci. Do formy vás může hodit už za pár dní. Podle autorů knihy Ranní banánová dieta mají banány příznivý vliv na hubnoucí procesy v těle. Na základě toho sestavili jídelníček, který počítá s konzumací banánů v syrovém stavu. Zapovězeny jsou banány sušené, pečené, smažené či jinak upravené. Jaká jsou pravidla tohoto hubnoucího plánu?

Výzkum s účastí obézních studentů ukázal, že denní konzumace banánů vedla ke ztrátě hmotnosti a tuku a k nárůstu svalové hmoty, což naznačuje, že banány mohou přispět k hubnutí.

Lee, B., Cho, K., & Yi, H. (2006)

Lee, B., Cho, K., & Yi, H. (2006). Weight and Fat Loss Associated With a Daily Intake of Three More Bananas in Overweight College Students. The FASEB Journal, 20. https://doi.org/10.1096/fasebj.20.4.A581.

Banánovou dietu začnete ráno snídaní, kdy můžete sníst libovolné množství banánů, doporučeno je 1 – 4 kusy. Banány zapijete sklenicí vlažné vody a po celý zbytek dne již banány nejíte. Přes den můžete jíst libovolná jídla a pít obyčejnou neperlivou vodu. Povoleny nejsou jakékoli mléčné výrobky. Důležité je vyhnout se kávě a alkoholu.

Při banánové dietě nejíte celý den jenom banány, takže určitě nehrozí, že byste se jich po pár dnech přejedli / foto: archiv autorky

 

Po celý den jíte tak, abyste byli nasyceni jen z 80 %. Hlavní jídla můžete doplnit malou svačinou, kdykoli vás přepadne hlad. Večeře by měla představovat jen lehké jídlo, které sníte nejlépe kolem šesté hodiny. Zakladatelé banánové diety zdůrazňují, že pozdní vydatná večeře se také často podílí na nadváze. Stejně tak zmiňují poslední pravidlo, což je spánek před půlnocí. Dostatečné množství kvalitního spánku podpoří účinky banánové diety

Pohybová aktivita je při banánové dietě spíše volitelná, není vyloženě nutná. Pokud ji ale zařadíte na program dne, zvýšíte tím pravděpodobnost rychlejšího snižování váhy. Hubnutí dokáže nejlépe podpořit jakákoli aerobní činnost, například svižná chůze, jízda na kole, plavání, turistika, běh a podobně. 

Dieta s banány má několik verzí

Postupem času originální japonská ranní dieta prošla poměrně bohatým vývojem a zaznamenala několik úprav. Jídelníčky banánové diety se tak mezi sebou značně liší, někdy i celkem v zásadních bodech. Některé verze dokonce povolují k svačině sušenky či čokoládu, ale třeba zmrzlinu už ne. Jindy se setkáte s možností, že banány nejíte jen k snídani, ale i v průběhu dne, třeba k svačině.

Podle dalších zdrojů je nutné jíst banány 5x denně ke každému jídlu. Přičemž si můžete dopřát hojnost různých druhů zeleniny a ovoce. Doporučeny jsou celozrnné potraviny, libové maso, ryby, luštěniny, vejce, mléčné výrobky. Důraz je kladen na večeři s menším počtem kalorií. 

Některé varianty banánové diety doporučují jíst banán ke každému jídlu / foto: archiv autorky

 

Další druh banánové diety je naopak od původní verze založen pouze na konzumaci banánů a mléka. Každé dvě hodiny sníte jeden banán a zapijete sklenicí mléka. Pro zpestření celodenního jídelníčku můžete banán s mlékem rozmixovat, osladit lžičkou medu a vychutnat si lahodný banánový koktejl

Vzhledem k tomu, že jsou jídelní plány banánové diety vzájemně velmi odlišné, liší se i velikost slibovaného váhového úbytku. Některé verze uvádí, že za 7 dní můžete zhubnout 2 kilogramy, jiné dokonce 5 kilogramů za 3 dny. Z těchto údajů je tedy patrné, že hodně záleží na tom, jaký konkrétní jídelníček zvolíte. Do jisté míry je efektivní každý z nich a jeho účinky se viditelně projeví na vašem těle. 

Příklad jídelníčku banánové diety:

Snídaně: 1 plátek celozrnného pečiva, sýr cottage, 1 banán

Svačina: sklenice kefíru, pomeranč

Oběd: steak z lososa, listový špenát

Svačina: 1 banán

Večeře: omeleta se žampiony a restovanou zeleninou

Chci zdravě zhubnout >>

Co na dietu říkají odborníci?

Odborná veřejnost se shoduje v názoru, že při banánové dietě můžete shodit několik kilogramů, avšak lze ji držet jen krátkou dobu. Stále zde totiž hrozí riziko, že organismus začne strádat nedostatkem vitamínů, minerálů a dalších potřebných živin. Jedná se především o bílkoviny, které jsou při hubnutí celkem zásadní.

 

A pak je tady i určitá šance jo-jo efektu. Jakmile se po skončení diety vrátíte zpět ke svému zaběhnutému jídelníčku, shozené kilogramy mohou být zase zpět. Proto odborníci upozorňují na fakt, že efekt banánové diety nemusí přinést trvalé výsledky.

Shrnutí na závěr: Banánová dieta může být výborným pomocníkem, když chcete za pár dnů rychle shodit nějaké to kilo. Před plesem, firemním večírkem, dovolenou se může hodit. Zda si dosaženou váhu udržíte, či nikoliv, záleží už jen na tom, jak se budete stravovat dál po dietě. 

Zdroje informací: MedicalNewsToday, eTimes, TuaSaude, WebMD, PsychologyDictionary

 

Sušené banány se při banánové dietě nedoporučují z důvodu vyššího obsahu sacharidů. Některé bývají navíc přislazované, nebo smažené v kokosovém oleji, což ještě více zvyšuje jejich energetickou hodnotu

Přezrálé banány obsahují větší množství cukru, proto se při banánové dietě nedoporučují. Chcete-li však rychle doplnit energii, rozhodně tělu více prospěje jeden banán než čokoládová tyčinka.

Zelené banány obsahují sacharidy ve formě rezistentního škrobu, který příznivě ovlivňuje hubnoucí procesy v těle. Postupným zráním banánu se mění na jednoduché cukry.

Banány patří mezi zdraví prospěšné potraviny, proto by v každodenním jídelníčku určitě neměly chybět. Obsahují spoustu cenných vitamínů, minerálů, vlákniny. Příznivě působí na trávení, rychle zasytí, dodají energii. Skvěle se hodí k snídani či svačině.

 

Autor: Hana S.

Jmenuji se Hanka a zdravý životní styl je pro mne reálným způsobem života. Cítím se tak mnohem lépe a plná energie. Byla jsem biohackerka ještě dávno před tím, než tento termín vůbec vznikl. Sama na sobě zkouším, co je pro mé tělo nejlepší a své poznatky se snažím předat dál prostřednictvím hodnotných článků. Psaným textem tvořím kvalitní obsah také jiných webových stránek (kontakt). Mám ráda dobrou kávu, pozitivní lidi, toulky přírodou, jízdu na kole a relaxaci při józe.

přečtěte si také

5 potravin spalujících břišní tuk: Znáte je všechny? Hubnutí je s nimi snazší

Břišní tuk hromadící se kolem pasu způsobuje mnoha lidem nemalý problém. Nejenže působí na pohled …

Napsat komentář