Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Paleo strava jako nový životní styl

Paleo strava jako nový životní styl

Říká vám něco pojem paleo dieta? Možná jste už o ní někde slyšeli v souvislosti s hubnutím. Lidé se k ní velmi často přiklánějí v momentě, kdy ostatní hubnoucí metody a zdravotní doporučení selžou. Opětovný návrat k jídlu našich předků vede především ke zvýšení výkonnosti a celkovému zlepšení zdravotního stavu. Paleo dieta vychází ze způsobu života pravěkých lidí, který nebyl založen jen na přirozené stravě, ale také na fyzické aktivitě. Lidé žijící v období paleolitu neznali žádné civilizační choroby, cukrovku, artitridu, vysoký krevní tlak, onemocnění srdce, atd. V čem tedy spočívá podstata stravy inspirované pravěkem?

Zdroj: KEKO64 / FreeDigitalPhotos.net
Zdroj: KEKO64 / FreeDigitalPhotos.net

Co je paleo strava?

Paleo dieta není ani tak v pravém smyslu slova dieta jako spíš životní styl, stejně jako například vegetariánství. V podstatě se jedná o nový výživový trend, jehož základem jsou stravovací návyky našich nejstarších předků z období paleolitu (starší doby kamenné), což bylo vůbec nejdelší období v lidských dějinách (trvalo přibližně 3 miliony let). Lidé v paleolitu se živili lovem divokých zvířat (ryby, ptáci, koně, jeleni, hmyz, malí plazi) a sběrem jedlých rostlin (semínka, kořínky, plody). To ale neznamená, že byste museli najednou žít jako lovci sběrači. Pravěký styl života vychází z toho, že za posledních několik tisíc let se lidské geny nezměnily, pouze naše stravovací návyky. Proto v jídelníčku přibyly potraviny, které jsou pro náš metabolismus nevhodné. Paleo strava vylučuje konzumaci čehokoli, co se objevilo postupně s rozvojem zemědělství a chovem domácích zvířat.

Paleo strava a jídelníček

Vydat se na cestu paleo obnáší řadu radikálních změn ve způsobu stravování. Základem jídelníčku je stejné jídlo jako měli naši předci a pro které jsou lidé geneticky vybaveni. Nejdůležitější roli hrají zejména přirozené potraviny, jenž dodají tělu dostatek kvalitních kalorií a ne těch prázdných, které dnes konzumuje většina lidí. Pravěcí lidé neznali žádné produkty z obilovin, a proto je paleo dieta z jídelníčku zcela vylučuje. Jedli hlavně maso, tepelně upravené a syrové části rostlin. Paleo strava z výživového hlediska vykazuje snížený obsah sacharidů, který se velmi příznivě podílí na odbourání tukových tkání v lidském těle. Lidé v paleolitu neznali ani luštěniny. Sice jejich absencí ve stravě přicházíte o hodnotný zdroj rostlinných bílkovin, ale jídelníček počítá s neomezeným množstvím zeleniny a ovoce. Lidský organismus celkově dostává plnohodnotnou, rozmanitou a variabilní stravu s přirozeným složením.

Paleo strava zahrnuje dva výživové proudy. První striktní metoda se vrací k původní paleo stravě, kdy lidé jedli jen pečené maso a syrové plody. Druhá je více tolerantnější a povoluje i tepelnou úpravu zeleniny a ovoce. Záleží jen na vás, co je pro vás přijatelnější.

Povolené potraviny v paleo stravě:

  • libové maso
  • mořské plody, ryby
  • zelenina
  • ovoce
  • ořechy, semínka
  • bylinky
  • vejce
  • lesní plody

Zakázané potraviny v paleo stravě:

  • obiloviny
  • luštěniny
  • mléko a mléčné výrobky
  • cukr a sladkosti
  • alkohol
  • káva
  • brambory
  • těstoviny

Paleo dieta všeobecně doporučuje jíst potraviny bohaté na tuky, čímž se mění tzv. sacharidový organismus na tukový, který spotřebovává energii v tucích z potravy nebo z vlastních tukových zásob. Stejně tak propagátoři pravěkého životního stylu soudí, že  obiloviny nejsou nezbytnou součástí našeho jídelníčku a sacharidy v nich obsažené lze  plnohodnotně nahradit z jiných zdrojů, například ze zeleniny a ovoce.  

Nutriční hodnota obilovin není nijak výjimečná, mají pouze tu výhodu, že jsou lehce dostupné. Proto se z nich stala populární potravina, která je navíc velmi levná.

Jídelníček při paleo stravování je založen na přírodních výrobcích bez umělých barviv, konzervačních látek a ochucovadel. Použít můžete přírodní sladidla v podobě medu, stévie či březového cukru.

Paleo recepty jsou velmi chutné

Recepty na kuchyňskou úpravu jídel v paleo stylu naleznete téměř všude a v docela hojném počtu. Téměř všechny počítají s kvalitním masem, vejci (slepičí, křepelčí), zeleninou, ovocem a povolené je i rostlinné mléko (kokosové, mandlové). Maso můžete jakkoli tepelně upravit (dusit, vařit, péct, grilovat) a jako přílohu zvolit zeleninu nejen v syrové podobě, ale také vařenou v páře či dušenou. Paleo dieta dává přednost živočišným tukům před rostlinnými, avšak často používá kokosový a olivový olej.

Přechod na paleo stravu je postupný a trvá delší dobu. Období několika týdnů vyžaduje radilkální vyřazení nepovolených potravin z jídelníčku, kdy se musíte naučit nahradit je jinými potravinami. Jestliže jsou pro vás neznámé, je třeba je nejprve otestovat, nalézt jejich vhodnou kuchyňskou úpravu a přijmout je za své. Změna stravovacích návyků člověka je ryze individuální a paleo dieta tak postupně přechází v nový životní styl, jehož důsledkem je přirozený úbytek hmotnosti. Přidáním pohybu jsou výsledky ještě více viditelnější.  

Ukázka jídelníčku:

snídaně: vejce nebo tuňák se zeleninou, případně lněná kaše s ovocem

svačina: ovocný salát dle sezóny

oběd: dýňová polévka, krůtí prsa na medu

svačina: rajčatový či okurkový salát

večeře: pečený losos v krustě z pistácií s petrželovou natí

Paleo trénink

Způsob života, který vedli naši předkové v době paleolitu nebyl jen o přirozené stravě, ale také fyzickém pohybu. Každý den vyráželi na lov divoké zvěře, kdy ušli v průměru 19 km. Jakmile byla spatřena kořist, chůze se rázem proměnila v rychlý běh a další výbušné činnosti nezbytné k usmrcení zvířete. Proto je také vhodné doplnit paleo stravovací režim o paleo trénink, který je zaměřený na celkovou kondici, sílu, výbušnost, rychlost a ohebnost. Vzájemnou kombinací jídelníčku a pohybu dosáhnete pevné postavy a výrazně podpoříte spalování tuků v těle.  

Účinky paleo stravy na lidský organismus jsou ve vědeckých kruzích stále terčem diskuzí. Zastánci pravěkého způsobu života potvrzují příznivý vliv na zdraví člověka včetně hubnoucícho efektu, zatímco jeho odpůrci poukazují na minimální množství sacharidů ve stravě, což může být příčinou nedostatku energie a vzniku únavy.

NATURHOUSE

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a zájem o zdravé potraviny mne přivedl až ke studiu nutričního terapeuta na vysoké škole. V současné době se snažím podnikání v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning a aqua aerobic.

přečtěte si také

Zdroj: stockimages / FreeDigitalPhotos.net

Jak zhubnout lýtka – osvědčené rady a tipy

Chcete, aby vaše lýtka působila pevným a estetickým dojmem? Proč ne, existuje způsob, jak zhubnout …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *