Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Hubnutí bez mléčných výrobků: Co s vámi udělá jídelníček bez mléka?

Hubnutí bez mléčných výrobků: Co s vámi udělá jídelníček bez mléka?

Na jedné straně slyšíte, že musíte denně vypít sklenici mléka, protože je zdravé, na druhé straně vás zase varují, že zahleňuje organismus, škodí a tloustne se po něm. Jak to tedy je? Některým lidem skutečně konzumace mléka a mléčných výrobků neprospívá a pak jsou nuceni chybějící minerály nahradit z jiných alternativních zdrojů. Ale co když vám mléko zásadně nevadí a přesto se jeho konzumace vzdáte dobrovolně? Bude hlavním důvodem hubnutí? Řada celebrit se totiž v poslední době vyjádřila, že jim absence mléčných výrobků v jídelníčku pomohla zhubnout a lidé se je prostě snaží napodobit. Jedná se tedy o další módní hubnoucí trend nebo má tato metoda nějaký vědecký základ? Pojďme si to objasnit.

Mléko obsahuje cenné bílkoviny, které urychlují metabolismus / foto: pixabay.com
Mléko obsahuje cenné bílkoviny, které urychlují metabolismus / foto: pixabay.com

 

Mléko a mléčné výrobky patří do zdravé výživy

Mléko, máslo, sýr, jogurt,… to vše je součástí každého zdravého jídelníčku. Dospělý člověk by měl denně konzumovat tři sklenice mléka, a to v jakékoli podobě. Mléko je výborným zdrojem vitamínu D, bílkovin a vápníku, který je důležitou živinou pro kosti. Bílkoviny zase mají strategickou úlohu právě při hubnutí. Když se rozhodnete vzdát mléka a mléčných výrobků, budete muset tyto živiny nahradit z jiných zdrojů. Přírodní zdroje vitamínu D jsou sice omezené (losos, tuňák, tresčí játra, houby, vaječný žloutek), ale řada potravinářských firem své výrobky o tento vitamín obohacuje (sójové mléko, pomerančový džus, cereálie, ovesné vločky). Současně jsou však v některých potravinách zastoupeny v dostatečné míře také bílkoviny (ryby, vejce), které lze dále doplnit například i ve formě luštěnin.

Vejce se řadí mezi nejzdravější potraviny na světě. Většina bílkovin se nachází v bílku, zatímco tuky, vitamíny a minerální látky jsou ukryty ve žloutku. Navíc, vejce kupovaná od soukromých chovatelů mají 3 – 4x větší obsah živin, než vejce pocházející z běžných supermarketů.

Pokud tedy váš jídelníček nebude obsahovat mléko v jakékoli podobě, musíte si sestavit dietní plán, v němž budou zastoupeny všechny nezbytné živiny v přiměřeném množství. Nedostatek vitamínů nebo minerálů se může negativně odrazit na vašem zdraví, což bývá častým problémem specifického způsobu stravování například u frutariánů, vitariánů či jiných striktních forem veganství.

Zhubnete bez mléka?

Celkové snížení hmotnosti je hlavní motivací k vyřazení mléka z jídelníčku. Často se k němu upínají lidé, kterým se přes seběvětší snahu nedaří zhubnout, a proto do něj vkládají všechny své naděje. Avšak odborníci se shodují, že vzhledem k tomu, že úbytek váhy je u každého člověka individuální záležitost, záleží také na tom, jak jste na konzumaci mléka a mléčných výrobků zvyklí. Z hlediska hubnutí je třeba množství mléčných výrobků posoudit dle zastoupeného množství tuku. Plnotučné mléčné výrobky, tučné sýry, atd. obsahují opravdu poměrně hodně kalorií, takže pokud je z jídelníčku vynecháte, může to k hubnutí výrazně přispět. Snížení mléčných výrobků v jídelníčku může upravit vaše zažívání natolik, že se hubnoucí procesy v těle dají do pohybu. Avšak vyřazením mléka přicházíte také o důležitý zdroj bílkovin, bez nichž se žádné zdravé hubnutí neobejde.

Pomeranče jsou významným zdrojem vápníku / foto: pixabay.com
Pomeranče jsou významným zdrojem vápníku / foto: pixabay.com

 

Jestliže jste rozhodnuti vynechat mléko v jídelníčku kvůli hubnutí a současně chcete splnit podmínku stanoveného denního množství bílkovin, můžete svůj způsob stravování postavit na proteinové dietě KetoMIX. Kdyby totiž vaše tělo mělo během redukčního režimu nedostatek bílkovin, začaly by ochabovat svaly a následně by se snižovaly hodnoty bazálního metabolismu. Přitom svaly spotřebovávají energii i v klidovém režimu a toho je třeba efektivně využít. Takže čím větší máte objem svalové hmoty, tím také lépe a efektivněji hubnete. A právě s dodržením denního limitu bílkovin vám jednoduše pomůže proteinová dieta KetoMIX. Chutné kaše, omelety a koktejly si připravíte doslova za pár minut a k tomu si každý den dopřejete běžné jídlo připravené z potravin s vyšším obsahem bílkovin. S výběrem konkrétních surovin vám pomůže přiložený návod spolu s dalšími radami a doporučeními, jak se máte dále stravovat, abyste zabránili nežádoucímu jo-jo efektu. Hubnutí s KetoMIXem není podmíněno konzumací mléka a mléčných výrobků. Budete-li chtít, obejdete se i bez něj.  Dokonce KetoMIX funguje i bez pohybu a vaše tělo hubne samo od sebe jen díky vhodně upravenému jídelníčku. Snížené množství sacharidů donutí organismus spalovat vlastní tukové zásoby a bílkoviny se postarají o neustálý pocit sytosti. 

TIP: V eshopu KetoMIX lze zakoupit jednotlivá jídla dle vlastního výběru nebo rovnou celý redukční balíček odpovídající dané redukci hmotnosti. Jídla neobsahují lepek, jsou bez jakékoli chemie a k jejich přípravě vůbec nepotřebujete mléko.

Jídelníček bez mléka

V některých případech, když dlouhodobě zápasíte se svou váhou, může být skutečně problém v nesnášenlivosti některé potraviny nebo dokonce alergii. Odhalit pravou příčinu vám pak pomohou odborníci na výživu, kteří například přijdou na to, že váš organismus není schopen strávit mléčný cukr – laktózu. Na základě tohoto zjištění vám mohou sestavit individuální jídelníček na míru, který konečně povede k požadované redukci hmotnosti.

Když z jídelníčku vyřadíte mléko a všechny mléčné výrobky, přesto musí zůstat pestrý, chutný a nutričně plnohodnotný. A je celkem jedno, zda vás k tomu vedou zdravotní důvody a nebo jen motivace k hubnutí. Mléčné bílkoviny je potřeba nahradit jinými, například luštěninami, vejci nebo masem. Na trhu existuje již řada další výrobků, která laktózu neobsahuje (mléko, jogurty, sýry). V dospělosti potřebují muži i ženy 700 mg vápníku denně (100 g mléka obsahuje 120 mg vápníku). Kde ho ještě najdete?

Potraviny s významným obsahem vápníku:

  • mořské řasy
  • mandle
  • sušené meruňky
  • vlašské ořechy
  • slunečnicová semínka
  • sardinky v oleji
  • hlávkový salát
  • pórek
  • pomeranče (litr vylisované šťávy obsahuje plnou denní dávku vápníku pro dospělého člověka)
  • dušené zelí

Přemýšlíte, čím se dají mléčné výrobky nahradit? Alternativních zdrojů je opravdu mnoho. Samotné mléko lze nahradit rostlinnými nápoji, např. rýžové, jáhlové, kokosové, pokud netrpíte alergií pak lze zařadit i mléko ovesné, sójové, špaldové nebo různá ořechová mléka (mandlové). Výrobci rostlinných nápojů je velmi často obohacují vápníkem, ale můžete si je snadno vyrobit i sami doma. Jako recept vám poslouží následující video:

Rostlinné nápoje lze použít jak na běžné pití, tak i na výrobu sladkých dezertů, pudinků, buchet, muffinů, atd. Vzhledem k tomu, že mají nasládlou chuť, nejsou vhodné k přípravě slaných jídel.

Nevíte co namazat na chleba nebo hledáte základ pro pomazánku? Místo másla můžete použít běžně dostupné margaríny. Ale pozor, některé z nich obsahují i mléčné složky. Proto pečlivě čtěte etikety. Skvělou náhradou másla je také avokádo, které je plné zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. Když si připravíte luštěninovou, ořechovou nebo semínkovou pomazánku, obejdete se bez másla úplně.  

Znáte tofu nebo tempeh? Oba se vyrábí ze sóji, ale tempeh je díky fermentaci sójových bobů nutričně hodnotnější a lépe stravitelný. Použít je můžete místo sýrů a nebo koupit rovnou veganské sýry, které se vyrábí z rostlinných olejů a škrobů.

Na trhu se setkáte i s jinými náhradami mléčných výrobků, jako jsou různé jogurty bez laktózy, sójové pudinky a dezerty, rostlinná smetana, atd. U těchto výrobků bývá ale vyšší množství přidaného cukru, takže na běžné zařazení do redukčního jídelníčku jsou méně vhodné.

Koupit dietu KetoMIX

Příklad denního jídelníčku bez mléka

Snídaně: žitný chléb s luštěninovou pomazánkou, paprika

Svačina: sójový jogurt, jablko

Oběd: brambory zapečené s brokolicí, kukuřicí a kuřecí masem

Svačina: banánové smoothie z mandlového mléka

Večeře: salát s tempehem, rajčaty a lilkem

Ztloustnete po mléku?

Poslední výzkumy dokazují, že lidé se k obezitě primárně nepropracují jen konzumací mléka  a mléčných výrobků. Nadváha je vždy projevem celkově nezdravého životního stylu, nedostatkem pohybu a zdraví prospěšných potravin (zeleniny, ovoce, celozrnných výrobků). Mléko a mléčné výrobky jsou sice pro organismus významným energetickým zdrojem, ale současně také nutričně hodnotnou potravinou. Proto je třeba těmto parametrům přizpůsobit celkový jídelníček. Výživoví poradci doporučují převážně nízkotučné mléčné výrobky, které obsahují relativně méně energie a díky obsaženým bílkovinám dobře zasytí. Navíc, u vápníku vědci opakovaně prokázali jeho pozitivní vliv na hubnutí.

Energetický obsah sklenice polotučného mléka odpovídá energetickému obsahu půlky jablka.

Pokud tedy myslíte, že jen pouhým vyřazením mléka a mléčných výrobků půjdou nabraná kila rapidně dolů, mýlíte se. Jídelníček bez mléka má své opodstatnění jen v případě, kdy má tělo problém se zpracováním mléčných bílkovin, ale i přesto je nutno dodržet nutriční hodnotu stravy.  

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Hubnutí s kmínem: Přírodní cesta k redukci váhy

Kmín – naprosto obyčejné koření, které najdete v každé české kuchyni. Ale pozor! Nezaměňujte klasický …

Napsat komentář