Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Nejlepší pomazánky při hubnutí: Zdraví, které chutná

Nejlepší pomazánky při hubnutí: Zdraví, které chutná

Pomazánky jsou v jídelníčku naprosto nenahraditelné a k snídani nebo svačině přímo ideální. Záleží ovšem na tom, z čeho si takovou pomazánku vyrobíte a na co si ji namažete. Pokud sáhnete po kvalitních surovinách s vysokou nutriční hodnotou, skvěle zapadne i do vašeho redukčního režimu. Pamatujte, že dobrá pomazánka obsahuje vždy jen několik málo základních ingrediencí. Když ji překombinujete, už to není ono. Také s výběrem pečiva si dejte záležet. Nejlépe bude chutnat s žitným kváskovým chlebem nebo namazaná na celozrnné bagetě. Ale nic nepokazíte ani kombinací se zeleninou. Mrkev, okurku, řapíkatý celer, papriku, cuketu stačí nakrájet na hranolky a nabírat pomazánku jednoduše z misky. Pomazánky se zkrátka hodí pro každou příležitost a není nutno se jich vzdávat jen proto, že právě hubnete. Spíš naopak, zdravá pomazánka s minimem kalorií je běžnou součástí racionálního jídelníčku a každý den může chutnat úplně jinak. Kterou si dáte dnes?  Inspirujte se následujícími recepty.

Každou pomazánku lze připravit zdravě a chutně / foto: pixabay.com
Každou pomazánku lze připravit zdravě a chutně / foto: pixabay.com

 

Pomazánku můžete i při hubnutí

Podle odborníků 80 % úspěchu při hubnutí tvoří skladba stravy, zbývajících 20 % pak připadá na pohybové aktivity. Proto se určitě vyplatí jíst s rozmyslem a jídlo si pečlivě naplánovat. Budete-li tedy každodenní skladbě jídelníčku věnovat patřičnou pozornost, můžete snadno dosáhnout toho, že vaše tělo začne spalovat nashromážděné zásoby tuku. Když v jídelníčku zvýšíte množství bílkovin a vyřadíte jednoduché sacharidy, pak se ve vašem těle rozběhnou metabolické procesy vedoucí k efektivnímu hubnutí. Bílkoviny se postarají o dlouhodobý pocit sytosti a zachování svalové hmoty, a komplexní sacharidy zase dodají tělu nezbytnou energii. Díky konzumaci pomazánek tuto zásadu dokážete hravě dodržet.

Papriku pokrájejte na hranolky a servírujte s oblíbeným dipem / foto: pixabay.com
Papriku pokrájejte na hranolky a servírujte s oblíbeným dipem / foto: pixabay.com

 

Chcete-li však hubnout rychle, efektivně a zdravě, můžete svůj stravovací režim při hubnutí založit přímo na proteinové dietě KetoMIX. Ta vám okamžitě pomůže mnohé usnadnit a nemusíte se vůbec vzdávat ani svých oblíbených pomazánek. KetoMIX vám zajistí pravidelný přísun potřebné dávky bílkovin, včetně dalších minerálů a vitamínů. Tím pádem nebude vaše tělo strádat nedostatkem živin a budete se cítit úplně v pohodě. Snížený příjem sacharidové složky stravy způsobí efektivní využití tukových zásob, které se promění v energii, což se navenek projeví viditelným zhubnutím. První výsledky lze zpozorovat za dva až čtyři dny, podle toho, v jaké jste kondici. KetoMIX je naprosto ideální pro všechny pracovně zaneprázdněné jedince, kteří nemají čas neustále přemýšlet, co a kdy mají jíst, aby hubli a netloustli. Z toho důvodu KetoMIX funguje i bez pohybu, takže nemusíte absolutně řešit jakoukoli fyzickou aktivitu. Součástí jídelníčku však nejsou jen proteinová jídla KetoMIX, ale i běžná strava, v níž se dají zdravé pomazánky skvěle využít.  

TIP: V eshopu KetoMIX si můžete sami sestavit svůj jídelníček a ještě se navíc zdarma poradit s odborníky prostřednictvím online chatu nebo po telefonu, případně se přidat k uzavřené facebookové skupině. Všechna jídla jsou bez chemie, neobsahují lepek a k jejich přípravě nepotřebujete mléko.

Jak připravit zdravou pomazánku

Pomazánka nebo dip? Obojí je stejné a je úplně jedno, jak si krémovou hmotu pojmenujete. Vždyť i klasickou paštiku můžete považovat za pomazánku. To sice ano, ale zásadní rozdíl bude při její přípravě. Konzervu játrové paštiky zakoupenou v supermarketu nelze ani náhodou vydávat za zdravou pomazánku. Například s paštikou z čerstvého lososa se nedá absolutně srovnat. Když už nutně musíte mít pomazánku z obchodu, pak sáhněte po rostlinných alternativách, které se v poslední době v nabídce trhu již objevily. Pyšní se tím, že jsou bez konzervantů, s vyšším obsahem bílkovin a bez cholesterolu. Ovšem domácí je domácí…

Pamatujte, že nutriční hodnotu každé pomazánky určují suroviny, z kterých si ji namícháte. Proto ji vždy připravujte z kvalitních potravin a v přiměřeném množství, aby dlouhodobým skladováním nedocházelo k jejímu znehodnocení.

Z výživového hlediska by hlavní podstatou zdravých pomazánek měly být ingredience obsahující spoustu bílkovin a minimum tuku. Takové požadavky splňuje zejména nízkotučný sýr, tvaroh nebo čerstvé sýry – cottage, ricotta, lučina, gervais, apod. Použít můžete také zakysanou smetanu, řecký jogurt, případně obyčejné máslo. Avšak vždy je třeba myslet i na kalorie, protože podíl nasycených tuků je v těchto potravinách nezanedbatelný. Tím však výčet nekončí. Zdravou pomazánku snadno připravíte z luštěnin, zeleniny, tofu, ryb, tuňáka, vajec, drůbežího masa, atd. Vaší fantazii se otevírají nekonečné možnosti. Závěrečnou chuť každé pomazánky doladíte za pomoci bylinek, koření, cibule, česneku nebo citronové šťávy. Na dozdobení je ještě možno použít semínka (sezamová, dýňová, slunečnicová, konopná, lněná), která dodají do jídla zdravé tuky a zvýší pocit sytosti. Žádná pomazánka nedá mnoho práce a připravíte ji za pár minut. Podívejte se na video, jak je to snadné:

Dobrá pomazánka patří také na kvalitní pečivo. Samozřejmě, že součástí zdravého jídelníčku je tmavé celozrnné pečivo nebo kváskový chléb, které jsou pro organismus hodnotným zdrojem komplexních sacharidů. Obsahují spoustu vlákniny, zasytí vás na delší dobu a díky nim získá vaše tělo velké množství živin. V redukčním režimu je lepší jíst pečivo s pomazánkou spíš k snídani a vždy ji doplnit porcí zeleniny. Konzumace pečiva ve večerních hodinách, třeba i s kvalitní pomazánkou s vysokým obsahem bílkovin, se při hubnutí všeobecně nedoporučuje, jelikož přijatá energie se převážně ukládá do tukových zásob. Večer si ale můžete bez výčitek dopřát tvarohový dip s kousky nakrájené zeleniny (paprika, okurek, rajče, atd.).

Koupit dietu KetoMIX

Variant na dietní a zdravé pomazánky je mnoho a inspirace není nikdy dost. Co nezkusíte, nepoznáte. Možná, že jste tu nejlepší ještě ani neobjevili a čeká na vás v níže uvedených receptech:

Tvarohová pomazánka s česnekem

Potřebujete: 250 g polotučného tvarohu ve vaničce, 100 g tvrdého sýru (20 – 30 % tuku), 3 stroužky česneku, 2 – 3 lžíce bílého jogurtu, mořská sůl, pepř, zelená jarní cibulka nebo petrželka

Do misky dáme tvaroh a smícháme s nahrubo nastrouhaným sýrem. Přidáme jogurt, množství tak, abychom dosáhli pouze krémové konzistence a pomazánka netekla. Dochutíme prolisovaným česnekem, solí, pepřem a dobře promícháme. Namažeme na tmavé pečivo a posypeme zelenou cibulkou nebo petrželkou.

TIP: Pomazánku namažte na šikmé plátky bagety a ozdobte vlašským ořechem nebo kuličkou hroznového vína.

Brokolicová tofu pomazánka

Potřebujete: 1 brokolici, 250 g tofu (nejlépe uzené), olivový olej, sůl, bazalka, pepř

Brokolici nakrájíme na kousky, vložíme do mísy a přelijeme vařící vodou. Blanšírujeme po dobu asi 10 minut. Takto připravená brokolice si zachová krásnou zelenou barvu. Poté ji rozmixujeme a hmotu vložíme do misky. Přidáme nadrobno nakrájené kousky tofu, sůl, pepř a čerstvé lístky bazalky. Lehce pokapeme olivovým olejem a promícháme. Můžete podávat s celozrnným toustem.

TIP: Brokolicovou pomazánku namažte na krajíce kváskového chleba a obložte plátky rajčete.

Cizrnová pomazánka s kurkumou

Potřebujete: 1 plechovku cizrny (nebo si sami uvaříte asi 250 g cizrny),1 lžíci sezamové pasty, kurkumu, koriandr, chilli, olivový olej, sůl, citron, sezamová semínka

Cizrnu vložíme do mixéru a rozmixujeme na pastu. Přidáme lžíci sezamové pasty a olivového oleje a lehce promícháme. Dochutíme solí, kurkumou, chilli, koriandrem a pokapeme citronem. Směs opět promícháme, namažeme na kolečka rozkrájené celozrnné bagety a posypeme sezamovým semínkem.

TIP: Cizrnovou pomazánku dejte do misky, ozdobte lístky čerstvého koriandru, posypte černým sezamem a podávejte jako dip se zeleninovými hranolky.

Pomazánka se sušenými rajčaty a rukolou

Potřebujete: 280 g bílého skyru, 4 sušená rajčata naložená v oleji, 2 lžičky kaparů, 2 malé šalotky, 2 hrsti rukoly, sůl, pepř

Skyr vložíme do misky, přidáme drobně posekaná sušená rajčata, kapary, šalotku a rukolu. Dochutíme solí a čerstvě mletým pepřem. Mažeme na jakékoli celozrnné pečivo.

TIP: Místo skyru můžete použít balkánský sýr, který je naprosto skvělý v kombinaci se sušenými rajčaty. Balkánský sýr nastrouháte na jemném struhadle a přidáte lžíci zakysané smetany nebo tvarohu. Tím docílíte krémové konzistence pomazánky.

Tuňáková pomazánka

Potřebujete: 1 velká nebo 2 malé konzervy tuňáka ve vlastní šťávě, 1 cottage cheese, 1 lžičku hořčice, jarní cibulku nebo pažitku, pepř, mořskou sůl

Tuňáka dáme do misky, přidáme cottage, hořčici a jemně posekanou jarní zelenou cibulku nebo pažitku. Osolíme, opepříme a promícháme. Na plátku celozrnného chleba můžete ozdobit lístky petrželky nebo podávat jako dip s kousky okurky, řapíkatého celeru nebo papriky.

TIP: Tuňáková pomazánka se skvěle hodí jako náplň pro plněná rajčata nebo na okurkové jednohubky (salátovou okurku pokrájejte na kolečka, namažte pomazánku, posypte mletou červenou paprikou a ozdobte jarní cibulkou, případně lístky petrželky.

Vaječná pomazánka s kari

Potřebujete: 250 g měkkého tvarohu, 5 natvrdo vařených vajec, 1 menší červenou cibuli, 1 lžíci plnotučné hořčice, kari, sůl, pepř, hrst řeřichy

Vařená vejce posekáme nadrobno a v míse smícháme s měkkým tvarohem. Přidáme lžíci hořčice, jemně pokrájenou červenou cibuli a dochutíme solí, pepřem, špetkou kari koření a přihodíme řeřichu. Zlehka promícháme a můžeme podávat s pečivem nebo zeleninou.

TIP: Vaječnou pomazánkou naplňte zelenou, žlutou a červenou papriku a dejte na chvíli vychladit do lednice. Poté pokrájejte na plátky, střídavě podle barvy jimi obložte servírovací talíř a podávejte jako snack.

Hrášková pomazánka s dýňovými semínky

Potřebujete: 280 g bílého skyru, 200 g mraženého nebo čerstvého hrášku, 3 lžíce dýňových semínek, 1 limetka, sůl, pepř

Hrášek vložíme do vhodné mísy a zalijeme vařící vodou. Necháme asi 10 minut a poté vodu slijeme, hrášek si zachová krásnou zelenou barvu. Hrášek zlehka rozmačkáme vidličkou tak, aby se zachovala jeho struktura. Dýňová semínka posekáme na menší kousky (několik nechte na ozdobu) a spolu s vymačkanou šťávou z jedné limetky přidáme do mísy k hrášku. Osolíme, opepříme a nakonec dobře promícháme.

TIP: Chcete-li mít pomazánku jemnější, krémovou, můžete s pomocí tyčového mixéru hrášek jednoduše rozmixovat.

Na další týden máte, co se týče pomazánek, vystaráno. Pomazánku si můžete připravit i předem a následující den vzít v krabičce do práce. Některým pomazánkám krátké odležení dokonce prospěje a lépe se propojí všechny chutě.

Nezbývá než popřát dobrou chuť a pohodové hubnutí. Už máte svého neodolatelného favorita?

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Pás na hubnutí pro muže: Pomůže vyrýsovat břicho?

Muži jsou na tom s hubnutím daleko lépe než ženy. Když se rozhodnou, že shodí …

Napsat komentář