Bolest šlachy pod kolenem: Jak s ní nejlépe bojovat?

Když cítíme bolest

Bolest v koleni může znamenat cokoli a nemusí se týkat jen starších osob. Existuje celá řada příčin, počínaje poraněním (natažení nebo natržení svalů), prasknutím chrupavky, až po zánětlivá onemocnění šlach, tíhového váčku (bursitida), artrózu či artritidu. Někdy se bolest objevuje jen při zátěži, jindy i v klidu. To vše závisí na míře poškození kolenního kloubu a komplexního vazivového aparátu.

Pokud vás bolí oblast pod kolenem a bolest doprovází jednotlivé pohybové aktivity, které vyžadují zapojení čtyřhlavého svalu stehenního (běh, dřep, chůze do schodů, ze schodů, doskoky, dopady), pak se může jednat o bolestivé projevy tzv. skokanského kolene.

Skokanské koleno neboli patelární tendinitida je označení pro bolestivý stav úponu čtyřhlavého svalu stehenního v oblasti pod kolenem. 

Bolest se objevuje v úponu stehenního svalu na čéšce. Jedná se o čtyřhlavý sval, tedy skupinu více svalů, které napínají koleno a umožňují mu správný pohyb. Tento sval najdeme v přední části stehna. Počátek svalu se nachází na kyčelní kosti. Díky němu se také pohybujeme. Dále pokračuje zešikma dolů po přední straně končetiny až k vnitřnímu koleni, kde tvoří úpon s další skupinou svalstva.

Bolest šlachy pod kolenem, nebo také patelární tendinitida vzniká často důsledkem nadměrné zátěže. Jestliže je šlacha vystavována většímu zatížení, pak může v místě úponu dojít k omezení průtoku krve a lymfy a následně k rozvoji zánětlivé reakce.

Kloubní výživa >>

 

Takové onemocnění se pak zpravidla projevuje otokem, zčervenáním místa pod čéškou, případně vyšší teplotou a vyžaduje lékařské ošetření. Aby nedocházelo k dalšímu rozvoji zánětu v místě úponu šlachy, je nutno podpořit lepší proudění krve a lymfy, které zásobují tkáně kyslíkem, živinami a naopak odstraňují z těla škodlivé látky.

Hromadění škodlivin a metabolitů látkové výměny vede k právě k nežádoucím zánětlivým procesům. Bolest je cítit přímo pod čéškou a může přicházet z několika důvodů.

Vznik skokanského kolene může ovlivnit:

  • nadměrná zátěž dolní končetiny sportovní aktivitou
  • úraz v oblasti kolene
  • napětí, nebo zkrácení čtyřhlavého svalu
  • svalová nerovnováha
  • špatný stereotyp chůze a běhu

Skokanské koleno se velmi často vyskytuje u závodních i rekreačních sportovců, kteří v průběhu fyzického pohybu výrazně zatěžují šlachu (dopady, doskoky), například běžci, volejbalisté, basketbalisté, apod.

Provozujeme-li sportovní činnosti, kde se provádějí běžecké úkony, nebo například dřepy, skoky či doskoky i chůzi do schodů,  je třeba myslet na prevenci. Doporučuje se tělo příliš nepřetěžovat.

Abychom si mohli užít zdravého pohybu, musíme dát našemu tělu potřebné vitamíny, minerály a další živiny, které k tomu potřebuje. Základem je tedy pestrý a nutričně hodnotný jídelníček. Bohužel, většina lidí začíná řešit péči o klouby až s přicházejícími problémy. A to je možná škoda.

Přípravek Kloubus představuje kompletní výživu pro vaše klouby, vazy a šlachy / foto: archiv autorky

 

Správná strava pro zdravá kolena

Kolenní kloub je součástí celého pohybového aparátu lidského těla, který ke své správné funkci potřebuje mít optimální výživu. Proto je třeba každodenní jídelníček poskládat z kvalitních potravin, jenž jsou pro organismus zdrojem důležitých živin. Zdravé klouby vyžadují především vitamín C a kolagen. Obě tyto látky mají pro zdravou funkci kloubů svůj význam. Vitamín C napomáhá  tvorbě kolagenu, proto by měl být jídelníček bohatý na různé druhy zeleniny a ovoce.

Kolagen tvoří základ všech pojivových tkání, a tak je jeho dostatečné množství pro zdravou funkci pohybového aparátu celkem zásadní. Potíž je v tom, že jeho produkce postupně s věkem klesá. Z toho důvodu je nutné kolagen dodávat do těla prostřednictvím pestré stravy.

Velkou posilou pro klouby jsou také zdravé tuky (omega-3 mastné kyseliny), vitamín D, vápník, hořčík, zinek a mnoho dalších látek. Se zajištěním celého komplexu živin důležitých pro zdraví kloubů mohou velmi dobře pomoci také vhodné doplňky stravy. Například český přípravek Kloubus dodá vše, co vaše klouby, vazy a šlachy potřebují ke své správné funkci.

Kloubus, jak už sám jeho název napovídá, je kloubní výživa pro celé pohybové ústrojí. Obsahuje celý komplex účinných látek, které ve vzájemné kombinaci podporují zdraví kloubů, vazů a šlach. Nejvíce zastoupenou složkou je právě kolagen, který se zde nachází ve své nejlépe vstřebatelné podobě, takže nezatěžuje trávení a organismus jej téměř bezezbytku využije. Kloubus je určen pro všechny osoby bez rozdílu věku, sportovce i seniory.

Kloubus představuje svěží limonádu s grepovou příchutí. Nemusíte polykat žádné tablety několikrát za den. Pro pokrytí optimálního množství živin stačí denně vypít jednu sklenici. Sypký prášek jen smícháte s tekutinou (vodou, džusem, minerálkou, atd.).

Svěží nápoj s grepovou příchutí obsahuje specifickou kombinaci účinných látek pro správnou funkci celého pohybového aparátu / foto: archiv autorky

 

Kloubus pro zdravé klouby, vazy a šlachy

Koupit Kloubus >>

Myslete na prevenci

O zdraví pohybového aparátu je třeba neustále pečovat a udržovat tak tělo v dobré kondici. Pestrý a vyvážený jídelníček je třeba podpořit také vhodným pohybem a vůbec celkově zdravou životosprávou. Dodržováním zásad zdravého životního stylu můžete snížit riziko různých kloubních onemocnění na minimum.

Pohybové aktivity je nutno střídat s odpočinkem a dopřát tělu dostatečný prostor na regeneraci. Neméně důležitý je kvalitní spánek, který pomáhá od únavy. Zdravý spánek by měl trvat 8 hodin, ale v jeho délce jsou značné individuální odchylky. Proto je vhodné dát na potřeby svého těla a dopřát mu odpočinek tak dlouhý, jak potřebuje.

Pohyb je součástí zdravého života. Bez pohybu by to nešlo. Tělo pohyb bezprostředně potřebuje. Zdravou procházkou se nemůže nic pokazit. Každý den bychom měli věnovat právě pohybu. Vytvoříme si tím určitý návyk a uděláme něco pro naše zdraví.

Pozor však na přetížení svalů a šlach, mohlo by vám to zkazit dobrý pocit z pohybové aktivity. Pokud trpíte právě bolestí šlachy pod kolenem, změňte sportovní aktivitu. Zkuste například plavání. Nemusíte být přímo závodníci, abyste si mohli udržet zdravou kondičku. Sportovní aktivity střídejte, ušetříte tak nejen šlachy, ale i klouby a vazy.

Netrénujte také každý den, ale nechte tělo alespoň jeden den v týdnu odpočinout a zregenerovat. Před samotným sportovním výkonem rovněž nezanedbávejte rozehřátí a protažení těla. Na zdravotní potíže související s koleny všeobecně platí především klid. Pokud bolest pod kolenem neustupuje, určitě je vhodné navštívit lékaře, aby stav posoudil a navrhl odpovídající léčbu.

Kloubní výživa >>

Skokanské koleno – co pomáhá na bolest

Skokanské koleno je typickým nepříjemným onemocněním kolenních šlach. Sportovce dokáže pěkně potrápit, kdy úpon šlachy při pohybu (skoky, výskoky, apod.) reaguje bolestí a ztuhlostí. Problémy ale může způsobovat i samotná poloha čéšky, která tak může bránit volnému pohybu vazů a šlach. Při dlouhodobé námaze pak začne v místě docházet k nemikrobiální zánětlivé reakci.

Podle příznaků je možno rozlišit čtyři stupně postižení kolene:

1. bolest se projevuje pouze po fyzické námaze, tréninku, funkce kolene není narušena

2. bolest při a po fyzické aktivitě, stále je možno sportovat

3. dlouhodobá bolest při a po fyzické aktivitě, omezená sportovní činnost

4. přetržení šlachy vyžadující lékařský zákrok

Prvním projevem skokanského kolene bývá bolest v místě úponu na dotek, při zátěži i v klidu. Vyšetření ultrazvukem pak dokáže odhalit místa, kde je šlacha postižena zánětem a další drobná poranění šlachy. V akutní fázi je možno v okolí úpon pociťovat otok, vyšší teploty, případně dochází k mírnému zčervenání kůže.

Při zjištění příznaků bolesti šlach je třeba dbát na klidový režim, který by měl trvat několik dní, a postižené místo ledovat, pokud je teplé.  Pomoci si můžeme i použitím bandáže nebo ortézou. Skvěle může zapůsobit tejpování.

Drobné vychýlení čéšky dokáže vhodně zkorigovat podpůrná ortéza, nejlépe přesně vyrobená na míru. Potíže by měly s její pomocí časem odeznít. Závažnější stavy je však nutno řešit operací.

Lenka Sováková uvádí: “Léčba skokanského kolene je poměrně problematická. Na prvním místě je konzervativní léčba, jejímž cílem je zmírnit bolest a otok, stabilizovat kolenní kloub a zlepšit propriocepci. Posílit aktivní stabilizátory patelofemorálního skloubení a protáhnout zkrácené svaly.”

SOVˇAKOVÁ, LENKA: Fyzioterapie pacientů se skokanským kolenem.

SOVÁKOVÁ, Lenka. \textit{Fyzioterapie pacientů se skokanským kolenem} [online]. Olomouc, 2016 [cit. 2021-06-03]. Dostupné z: https://theses.cz/id/1crud8/. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury. Vedoucí práce Mgr. Kamila Ludwigová.

V případě, že se úleva nedostaví a příznaky přetrvávají, nebo se dokonce zhoršují, je třeba kontaktovat lékaře, kterého je třeba informovat o průběhu bolesti, lokalizovat místo, kde bolest přetrvává a informovat ho o případných úrazech v postiženém místě. Lékař v akutním případě navrhne zmírnit bolest pomocí obstřiku. Jako další léčebný postup se doporučuje fyzioterapie, která výborně pomáhá od bolesti.

Kloubní výživa >>

 

Fyzioterapie uleví

Fyzioterapii využívají převážně vrcholoví a rekreační sportovci. V rámci této metody je za nejefektivnější způsob považována aplikace rázových vln, které mají za úkol podpořit proudění krve a lymfy v dané oblasti. Tímto dochází k aktivaci imunitního systému, což napomáhá samotnému hojení. Místo je dostatečně zásobeno kyslíkem, enzymy, vitamíny, minerály a naopak dochází k odplavení všech odpadních látek. Celý tento proces tlumí zánětlivou reakci a člověk bezprostředně po aplikaci rázové vlny cítí velkou úlevu od bolesti.

Sportovcům je doporučeno v akutní fázi skokanského kolene zejména omezit sportovní aktivity a zaměřit se spíš na pomalé protahování svalstva dolních končetin. Po zátěži je dobré bolavé místo ledovat (chlad mírní rozvoj zánětu) a protahovat. Účinnou alternativou jsou také relaxační masáže či koupele. Svaly je možno masírovat za pomoci různých masážních míčků a přikládat studené obklady.

Vyzkoušejte tejpování

Další účinnou metodou, která pomáhá od bolesti šlachy pod kolenem, je tejpování neboli kinesiotaping. Aplikací tejpu v postižené oblasti je možno dosáhnout nejen správného postavení čéšky, ale současně je redukován zánět, otok i bolest.

Tejpování rovněž podporuje správnou funkci svalů a šlach a pomáhá při rekonvalescenci. Velkou předností tejpovacích pásků je, že se s nimi můžete bez problému pohybovat. Někdy je možné tejpování kombinovat s ortézou.

Tejpování vyžaduje správný výběr tejpovací pásky, liší se druhem materiálu, pevností i barvou. Aby bylo tejpování dostatečně účinné, je třeba ho provádět správně. Proto se všeobecně doporučuje naučit se správnou aplikaci tejpu nejprve u odborníka fyzioterapeuta. Jakmile se naučíte techniku, můžete koleno tejpovat sami.

Podívejte se, jak by mělo vypadat tejpování skokanského kolene:

 

Kloubní výživa >>

 

Ať už jste vášnivými sportovci, nebo se hýbete jen příležitostně, měli byste znát své limity. Přetížení svalů a šlach zdraví pohybového aparátu příliš neprospívá. V každém případě je dobré podpořit jeho funkci správnou kloubní výživou a dopřát tělu dostatečný prostor na odpočinek a regeneraci.

Autor: Hana S.

Jmenuji se Hanka a je mi 25 let. Jsem copywriterka a o zdravý životní styl se zajímám již několik let. Prostřednictvím blogových článků se snažím ostatní inspirovat k tomu, aby více pečovali o své zdraví a jedli kvalitní, vyvážená a především chutná jídla. S úsměvem na tváři experimentuju v kuchyni, nadšeně píšu a fotím. Miluju kvalitní kávu, pozitivní lidi, toulky přírodou a relaxaci při józe.

přečtěte si také

Bolest ramenního kloubu v noci umí potrápit: Odhalte její příčinu

Budí vás v noci nesnesitelná bolest v rameni? Nemůžete spát? Rameno bolí, když si na něj …

Napsat komentář