5 potravin spalujících břišní tuk: Znáte je všechny? Hubnutí je s nimi snazší

Břišní tuk hromadící se kolem pasu způsobuje mnoha lidem nemalý problém. Nejenže působí na pohled velmi neesteticky, ale také může zvyšovat riziko různých onemocnění. Jak se ho rychle zbavit? Někdy se snažíte sebevíc, ale tuky se vás pořád drží jako klíště. Jíte zdravě, hýbete se a ono pořád nic. Vzhledem k tomu, že samotné hubnutí ovlivňuje do značné míry váš jídelníček, možná nebude na škodu výrazně se na něj zaměřit. Existují totiž potraviny, které mohou celý proces spalování tuku velmi pozitivně ovlivnit. Když je zařadíte do pravidelného jídelníčku, záhy zjistíte, že to s tím břichem přeci jen tak beznadějné není. Které potraviny spalují břišní tuk

Obsah vašeho talíře má na ukládání břišního tuku výrazný vliv / fotokoláž: pixabay.com

 

Chcete shodit tuk na břiše? 

Tuk v oblasti břicha nejsou jen na pohled viditelné pneumatiky. V těchto místech se nachází rovnou dva druhy břišního tuku. Jeden je schovaný přímo pod kůží, tudíž se mu říká podkožní tuk. Druhý se ukrývá uvnitř břicha, obklopuje vnitřní orgány a nazývá se tuk viscerální. Velké množství podkožního tuku není pro tělo až tak velký problém, jako tuk schovaný v břišní dutině. Viscerální tuk je ze zdravotního hlediska více zákeřnější, jelikož negativně působí na funkci jednotlivých orgánů. Každý tuk je sice jiný, ale pro dobrou kondici celého těla je žádoucí, aby se tuk v břiše hromadil co nejméně.

Chci zhubnout >>

Zbavit se břišního tuku jde však někdy trochu ztěžka. Tukové polštářky jsou právě v partii břicha zastoupeny daleko více, než v jiných částech těla, a tak je hubnutí pomalejší. Možná jste to poznali sami na sobě, že je to kolikrát jako boj s větrnými mlýny. 

Chcete-li donutit tělo opravdu hubnout, musí být váš příjem energie menší, než jeho výdej. V opačném případě bude organismus přebytečnou energii ukládat ve formě tukových zásob.

Ukládání tuku na břiše znatelně ovlivňuje zejména každodenní jídelníček. Hodně tedy záleží na tom, co si konkrétně naložíte na talíř. Když budete mít skladbu stravy dostatečně pod kontrolou, celý proces hubnutí tím můžete hodně usnadnit.

 

Weronika Hliśnikowská uvádí: “Jednou z hlavní součásti redukce hmotnosti je úprava stravovacích návyků. Jedná se o jeden z faktorů, který může jedinec s trochou snahy ovlivnit. Klíčovým je v této problematice energetický příjem, respektive energetická bilance.”

HLIŚNIKOWSKÁ, WERONIKA. Rozdíl ve funkčnosti typů běžeckých tréninků při redukci hmotnosti.

HLIŚNIKOWSKÁ, Weronika. Rozdíl ve funkčnosti typů běžeckých tréninků při redukci hmotnosti [online]. Brno, 2022 [cit. 2022-11-16]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/r7a89/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Martina BERNACIKOVÁ.

Pokud chcete shodit břišní tuk, v prvé řadě začněte správným výběrem potravin. Jakmile je zařadíte do pravidelného jídelníčku, brzy se projeví jejich očekávaný efekt. Které to jsou?

Potraviny spalující břišní tuk

1. Zelenina a ovoce

Zelenina tvoří základ každého redukčního jídelníčku. Má nízkou kalorickou hodnotu, takže jí můžete sníst kolik chcete, aniž byste ohrozili váš denní energetický příjem. Zelenina obsahuje spoustu vitamínů, minerálů a při hubnutí tolik potřebné vlákniny, která podporuje lepší trávení.

Čím více rozmanité zeleniny upravené na různé způsoby sníte, tím lépe pro vás. V kombinaci s potravinou bílkovinného původu a malým množstvím zdravého tuku pomáhá udržet vyrovnanou hladinu cukru v krvi, zasytí na dlouhou dobu a dokáže snížit nepřekonatelné chutě na sladké. Když zeleninu doplníte malým množstvím sacharidů a kvalitního tuku, získáte zdravé plnohodnotné jídlo. 

V hubnoucím jídelníčku by kromě salátové zeleniny určitě neměla chybět brokolice, kapusta, špenát, fazolové lusky a květák.

Denně byste měli sníst cca 400 g zeleniny, nejlépe v zastoupení různých druhů. Většina druhů obsahuje jen 100 – 200 kJ na 100 gramů, přitom zasytí a doplní do těla důležité živiny.

S ovocem je však nutno na rozdíl od zeleniny zacházet opatrně. A to i přesto, že je také pro tělo zdrojem důležitých živin. Kvůli obsahu fruktózy (ovocný cukr) jsou některé druhy poměrně kaloricky vydatné. Nicméně, máte-li chuť na něco sladkého, pořád je ovoce vhodnou alternativou k sladkostem. 

Pravidelným pojídáním grapefruitu můžete dosáhnout snížení hladiny glukózy v krvi a tím donutit tělo k čerpání energie z uložených tukových zásob.

Z ovoce si můžete nejlépe dopřát lesní plody (maliny, ostružiny, borůvky, jahody), citrusy, jablka, třešně, rybíz, angrešt.  

Weronika Hliśnikowská říká: “ Zelenina by měla tvořit nejméně čtvrtinu příjmu potravin, důležitá je rozmanitost zdrojů zeleniny. Druhou čtvrtinu talíře by mělo tvořit ovoce, důraz se klade na volu sezónního ovoce různého druhu i barev. Zdravý talíř dále doporučuje konzumaci polysacharidů v přirozené podobě, jako příklady jsou zde uvedeny jáhly, ovesné vločky, žitný kváskový chléb nebo divoká rýže. Zmíněna je i důležitost omezení pojídání výrobků z bílé mouky.”

HLIŚNIKOVSKÁ, WERONIKA. Rozdíl ve funkčnosti typů běžeckých tréninků při redukci hmotnosti.

HLIŚNIKOWSKÁ, Weronika. Rozdíl ve funkčnosti typů běžeckých tréninků při redukci hmotnosti [online]. Brno, 2022 [cit. 2022-11-16]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/r7a89/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Martina BERNACIKOVÁ.
Brokolice je bohatá na vlákninu a bílkoviny, v redukčním jídelníčku by rozhodně neměla chybět / foto: pixabay.com

 

2. Mandle

Mandle jsou velmi zdraví prospěšná potravina, denně byste měli sníst 7 – 10 kusů. Jsou bohaté na vlákninu, plné zdravých tuků, vitamínů a cenných minerálních látek (hořčík, vápník, atd.). Obsahují minimální množství cukru, takže žádná kila navíc nepřidají. Patří mezi nejlepší zdroje bílkovin vůbec.

Bílkoviny mají při redukci váhy zásadní význam. Díky nim si udržíte svalovou hmotu, dokážou nejvíce zasytit a na jejich zpracování musí organismus vynaložit více energie, než na ostatní živiny

Ve 100 gramech mandlí se nachází 21 g proteinů.

Mandle můžete chroupat rovnou z pytlíku, nebo je nasekat a přidat do ranní kaše, jogurtu či tvarohu. Když mandle namočíte přes noc do vody, změknou a mají potom lahodnější chuť. Mandle můžete také konzumovat v podobě mandlového mléka, které snadno vyrobíte sami doma.   

 

Potraviny KetoMix dodají vašemu tělu přesně ty živiny, které pro zdravé hubnutí potřebuje.

 

Koupit >>

 

 

3. Avokádo

V posledních letech avokádo zdomácnělo i v našem českém jídelníčku a to je jedině dobře. Toto skvělé ovoce s máslovou chutí je pro organismus bohatou zásobárnou zdravých tuků, které jsou pro správné metabolické pochody potřeba. Tuky obsažené v avokádu se navíc ani neumí ukládat do podoby tělesného tuku, takže nijak neohrozí vaši postavu. Proto se při hubnutí nemusíte avokádu vůbec vyhýbat, spíš naopak.

Avokádo obsahuje velké množství živin, které napomáhají spalování tukových zásob v těle. Z toho důvodu je v redukčním jídelníčku velmi významnou potravinou. Kromě zdravých tuků zajistí tělu příjem důležitých vitamínů, minerálů a antioxidantů. Dokáže navodit pocit sytosti a podpořit lepší trávení

Avokádo si můžete klidně namazat na chleba místo másla, hodí se do různých pomazánek, dipů, smoothie a nebo jen tak nakrájet do salátu. Vhodně doplní jakákoli zeleninová či ovocná jídla.

Chci zhubnout >>

4. Zelený čaj

Šálek zeleného čaje umí být při snaze o redukci hmotnosti v oblasti břicha velmi účinným pomocníkem. Zelený čaj je bohatý na živiny, které mají v procesu spalování tukových buněk významnou roli. A to není všechno. V zeleném čaji se nachází celá řada cenných výživných látek, které blahodárně působí na lidské zdraví. Proto by jako součást pitného režimu rozhodně neměl chybět. 

Zelený čaj vyniká mezi ostatními čaji nejen svou specifickou chutí, ale i jedinečnými vlastnostmi. Z toho důvodu se stává vyhledávaným nápojem u všech zastánců zdravého životního stylu. Hrnek zeleného čaje dokáže posílit dobrou kondici celého těla a současně podpořit spalování tuku na břiše

Jedním z druhů klasického zeleného čaje je matcha čaj, který je považován za superpotravinu a jeho účinky na hubnutí jsou mnohem silnější. Zelený čaj v létě příjemně osvěží, v zimě zase zahřeje. Když do něj přidáte čerstvou šťávu z citronu, získáte lahodný nutričně hodnotný nápoj výtečné chuti. 

Zelený prášek matcha se hodí i k přípravě různých dezertů. Inspiraci najdete v následujícím videu:

YouTube playerKliknutím přijmete marketingové cookies YouTube a spustíte video.

 

5. Skořice

Skořice je jedno z nejznámějších koření na světě, ale málokdo už ví, že velmi dobře pomáhá s hubnutím. Většina lidí má omamnou vůni skořice spojenou se sladkými moučníky či svařeným vínem, ale její uplatnění v kuchyni je daleko rozsáhlejší. Skořice je plná výživných látek, které pozitivně ovlivňují lidské zdraví, proto není jediný důvod, proč si ji nedopřát každý den.

Podle výživových poradců si můžete dopřát 3 gramy skořice denně, což je necelá kávová lžička.

Skořice obsahuje plno vitamínů, minerálů a v těle působí jako významný antioxidant. Účinně se podílí na procesu spalování tuku a podporuje rychlejší metabolismus. Vzhledem k tomu, že pomáhá zpomalit uvolňování glukózy do krve, budete mít menší chuť na sladké a déle si zachováte pocit sytosti.

Lžičku skořice můžete přidat do obilné kaše, jogurtu, smoothie, nebo s ní posypat plátky ovoce k svačině. Většího hubnoucího efektu dosáhnete, když si uvaříte skořicový čaj. Krásně voní, prohřívá a také zlepšuje trávení

Zařadit těchto pár potravin do zdravého jídelníčku není žádný problém a přitom mohou efektivně přispět ke spalování břišního tuku. Jen nezapomínejte na fakt, že cesta ke štíhlému pasu nevede jen přes zdravou stravu, ale také pohyb

Autor: Hana S.

Jmenuji se Hanka a zdravý životní styl je pro mne reálným způsobem života. Cítím se tak mnohem lépe a plná energie. Byla jsem biohackerka ještě dávno před tím, než tento termín vůbec vznikl. Sama na sobě zkouším, co je pro mé tělo nejlepší a své poznatky se snažím předat dál prostřednictvím hodnotných článků. Psaným textem tvořím kvalitní obsah také jiných webových stránek (kontakt). Mám ráda dobrou kávu, pozitivní lidi, toulky přírodou, jízdu na kole a relaxaci při józe.

přečtěte si také

Běhání a hubnutí: Jak správně začít? A kdy půjdou první kila dolů?

Běhání a hubnutí vypadá jako skvělá kombinace, která přece musí fungovat. Pravda je, že na …

Napsat komentář