Nepřehlédněte
Domů / Zdravé tipy / Jak se zbavit akné? Jezte zdravě a správně pečujte o pleť!

Jak se zbavit akné? Jezte zdravě a správně pečujte o pleť!

Akné dokáže pěkně potrápit a během života postihne snad každého z nás. Nevzhledné pupínky na obličeji, hrudníku, zádech či dalších částech těla se začínají objevovat s nástupem puberty, ale mnoho lidí se jich nezbaví ani ve třiceti, čtyřiceti nebo pozdějším věku. Co je jejich příčinou? Výskyt akné ovlivňuje celá řada faktorů: hormonální změny, stres, nedostatek spánku, špatná strava, nadměrné pocení, kouření, nevhodná kosmetika, atd. Nicméně dost zásadní roli hrají také genetické předpoklady. Zhoršení pleti bývá všeobecně odrazem celkového stavu organismu, kdy se tělo snaží dát najevo, že se mu něco nelíbí. Podle reakcí organismu na různé podněty můžete tedy časem vysledovat, co zvýšený výskyt akné způsobuje právě u vás. U někoho to mohou být konkrétní potraviny, u jiného hormony či delší pobyt ve znečištěném prostředí. Pokud nejste spokojeni se stavem své pokožky, už jen vhodně upravený jídelníček, dostatečný pitný režim a správná denní péče o pleť dokáže mnohé ovlivnit. Čtěte dál a dozvíte se, jak na to.

Akné dokáže potrápit i v dospělosti / foto: pixabay.com

 

Projevy akné

Akné se začíná poprvé objevovat v pubertálním věku a může za něj skupina mužských hormonů, které jsou však i pro ženy nezbytné k zajištění normálního chodu řady orgánů a tkání. Právě tyto hormony mají za následek zesílenou funkci mazových žláz, které se následně podílí na vzniku nevzhledných pupínků na různých částech těla. Produkci kožního mazu ovlivňují hormony hypofýzy, štítné žlázy a glukokortikoidy. Proto je důležité snažit se pečovat o svůj hormonální systém a vycházet mu vstříc. Do jisté míry ale také záleží na dědičnosti, míře stresu, způsobu stravování a dalších vlivech.  

Poslechněte si, co o akné říká lékař dermatolog:

 

Akné je nejčastější onemocnění kůže, které postihuje nejenom dospívající mládež, ale u mnoha lidí přetrvává až do dospělosti. U každého jedince má jiný průběh i intenzitu. Někdo má jen pár pupínků na obličeji a ty brzy vymizí. V některých případech může mít však akné vážnější formu, kdy se na pleti tvoří bolestivé boláky, které mohou zanechat nevzhledné jizvy. Při takovém velkém onemocnění kůže je jistě dobré vyhledat lékaře dermatologa.

Co způsobuje akné

Akné vzniká v důsledku zánětlivého procesu probíhajícího v ucpaném vývodu mazové žlázy. Ta se začne ucpávat díky působení hormonů androgenů, jejichž vlivem začne mazová žláza v nadměrném množství produkovat maz a pleť se více mastí. Mazový kanálek se postupně ucpává a tím se vytvoří ideální prostředí pro množení baktérií. Nejznámější bakterie způsobující akné je nazývána Propionibacterium acnes, na niž imunitní systém organismu reaguje zánětem, který se projevuje zarudnutím a bolestivým otokem. Akné má tak podobu červených zarudlých pupínků s hnisavým obsahem. U většiny lidí vymizí zpravidla po dvacátém roku života, někteří s ním ale zápasí prakticky po celý život.

Jak mírnit projevy akné

Nevzhledné pupínky a ucpané póry jistě nikomu na kráse nepřidají, a proto jakmile se objeví pupínek někde na těle, okamžitě se jej snažíte vymáčknutím odstranit. Tím ale stoupá riziko zanesení infekce, která se může rozšířit do hlubších vrstev pokožky a navíc si můžete způsobit jizvu. Pokud vám to přeci jen nedá, umyjte si nejprve ruce mýdlem a pak zkuste pupínek zlehka vymáčknout. Postupujte opatrně, aby se kůže zbytečně nepoškodila a nezůstala vám jizva. Poté místo potřete desinfekčním krémem a nechte zhojit.

Pro pravidelnou péči o aknózní pleť existuje celá řada léčebných kosmetických přípravků, které ji pomohou zbavit se nadbytečného mazu, omezí množení baktérií a působí protizánětlivě. Pokud používáte dekorativní kosmetiku, pak je vhodné zvolit také přímo řadu pro mastnou a problematickou pleť. Současně je doporučeno vynechat mechanický peeeling.

Tmavé ovoce a bobule jsou bohatým zdrojem antioxidantů, které jsou důležité pro zdravou pleť / foto: pixabay.com

 

Těžší formy akné se léčí u lékaře dermatologa a spočívají zejména v lokální protizánětlivé terapii, která  je nejčastěji založena na aplikaci přípravků s obsahem benzoylperoxidu. Lékař může také předepsat lokální antibiotickou mast nebo roztok na potírání akné. V některých případech je ale mnohem účinnější celková léčba za pomoci antibiotik ve formě polykacích tablet, ženy mohou terapii podpořit speciální hormonální antikoncepcí a u opravdu těžkých projevů akné se doporučují různé preparáty na bázi vitamínu A. Kromě toho je možno docházet na laserové ošetření akné a stav pokožky může zlepšit i chemický peeling.

Chcete-li být v pohodě a mít krásnou pleť, zamyslete se i nad tím, co jíte během dne. Složení vašeho jídelníčku a vlastně i celkový životní styl se do jisté míry podílí na tom, zda se vám objeví pupínky či nikoli. Někdy tak tělo reaguje na přemíru cukru, příliš kořeněná a ostrá jídla, mléčné výrobky nebo tučné potraviny.  

Mezi výživou a akné existuje určitá spojitost. Když změníte dosavadní životní styl a upravíte stravu zvýšeným komplexním přísunem nutričně hodnotných živin, můžete dosáhnout výrazného zlepšení stavu pleti.

Jídelníček rozhoduje o krásné pleti

Nutriční odborníci se shodují na tom, že zdravá a vyvážená strava je základním předpokladem nejen pro zdravé tělo, ale i zdravou pleť. Vaše pokožka potřebuje dostatečnou výživu i zevnitř a tu ji musíte zajistit právě prostřednictvím nutričně hodnotného jídelníčku. Snažte se jíst pestrou stravu a zaveďte si tzv. pleťový deník, do něhož zaznamenáte vše, co v průběhu dne sníte a co si myslíte, že by mohlo způsobovat pupínky. Když potom záznamy vyhodnotíte zpětně, možná přijdete na to, co by mohlo být spouštěcím mechanismem akné.

Pokud vedení deníku není nic pro vás, můžete zkusit “eliminační dietu”. Co to všechno obnáší? Po dobu nejméně třech týdnů vyřaďte z jídelníčku veškeré potraviny, které by mohly být potenciálním viníkem (mléčné výrobky, ostrá jídla, sladkosti, apod.). Po této době začněte do jídelníčku zařazovat jednotlivé typy potravin (cukr, mouku, mléčné výrobky, apod.), vždy ale jen jeden z nich a pouze po dobu jednoho dne. Následující dva dny budete sledovat pokožku. Jestliže nezpozorujete žádné změny, v konzumaci těchto potravin pokračujte dál a zkuste další. Takovou vylučovací metodou by se vám mohlo podařit zjistit, zda některé potraviny zhoršují stav pokožky.

Současně je třeba si uvědomit, že zdraví pleti je stejně individuální záležitost jako například hubnutí. Lidé reagují nejen na potraviny, ale i jiné vnější podněty různými způsoby, takže to, co funguje na jednoho, nemusí platit na druhého. Proto také neexistuje žádný univerzální recept, který by vás jednoduše zbavil akné jednou provždy. Jsou tu ale určitá doporučení a dobré rady, které výrazně pomáhají redukovat a eliminovat akné. Nejednou se také stane, že v průběhu života akné odezní samo od sebe.

Bc. Tereza Staufčíková uvádí: “Zkoumání nutriční terapie v léčbě akné probíhá v posledních letech hlavně ze strany dermatologů a nutričních terapeutů. Přestože za poslední roky celkový počet studií provedených na toto téma není velký, epidemiologické a experimentální důkazy svědčí o vztahu mezi stravou a akné. Existuje značné množství důkazů, že strava ovlivňuje celou řadu hormonů, které regulují proliferaci keratinocytů. K dnešnímu dni ale nejsou k dispozici žádné randomizované kontrolované studie zkoumající vztah mezi častou konzumací mléčných výrobků nebo konzumací mléka a akné. Stejně tak počet výzkumných studií zkoumajících vztah mezi tuky v potravě a výskytem akné je malý.”

STAUFČÍKOVÁ, TEREZA. Acne vulgaris a výživa.

STAUFČÍKOVÁ, TEREZA. Acne vulgaris a výživa.

STAUFČÍKOVÁ, Tereza. Acne vulgaris a výživa [online]. Brno, 2016 [cit. 2019-02-21]. Dostupné z: <https://theses.cz/id/7g573l/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Lékařská fakulta. Vedoucí práce Mgr. Veronika Suchodolová.  

 

Klíč ke zdravé pleti

Celkový zdravý životní styl a nutričně hodnotný jídelníček se v plné míře podílí nejen na vaší fyzické kondici, ale i na stavu pleti. Když ze stravy vyloučíte určité rizikové faktory a naopak přidáte potraviny s obsahem živin, které mají vliv především na zdraví pleti, můžete zaznamenat podstatné zlepšení. Když se budete současně věnovat každodenní péči o pleť a zvolíte kosmetické přípravky určené pro problematickou pokožku, může se vám podařit výskyt červených pupínků omezit na minimum. Co můžete vyzkoušet? Čtěte dál.

Výskyt akné lze eliminovat změnou životosprávy:

  • zkuste detoxikaci organismu
  • tři dny pijte jen vodu a zeleninové šťávy
  • z jídelníčku vyřaďte bílý cukr, bílou mouku, kravské mléko, tavené sýry, červené maso, uzeniny, smažená a tučná jídla
  • strava by měla obsahovat 44 % bílkovin, max. 35 % nezahuštěných uhlohydrátů, 21 % tuků a dostatek čerstvé zeleniny
  • dodržujte pitný režim (pijte nejméně dva litry nesycené vody denně)
  • omezte kávu, černý čaj a alkohol
  • věnujte se nějaké fyzické aktivitě na čerstvém vzduchu a nejméně 30 minut denně pobývejte na slunci
  • vyhýbejte se stresu, relaxujte a spěte nejlépe 8 hodin
Kravské mléko může vyvolávat akné, zkuste jej nahradit mlékem mandlovým / foto: pixabay.com

 

Jezte potraviny s nízkým glykemickým indexem

Nejen kvůli pupínkům, ale celkově dobré kondici, byste měli dát přednost potravinám  s nízkým glykemickým indexem (libové maso, ryby, ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné výrobky), které uvolňují cukr pomaleji. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny (ovesné vločky, čočka, apod.) pomáhají regulovat inzulín, jenž stimuluje mužské hormony, které mohou vyvolat akné. Rovněž strava bohatá na potraviny obsahující přírodní hormony rostlinného původu (fytoestrogeny), jako je čočka, sója, fazole, přispívá k udržení hormonální rovnováhy.

Omezte příjem mléčných výrobků

Nutriční odborníci se shodují na tom, že nadbytek mléčných výrobků může být příčinou kožních problémů. Mléčné výrobky totiž obsahují určité hormonální složky, které mohou podporovat tvorbu kožního mazu. Takže čím více mazu vaše tělo produkuje, tím stoupá pravděpodobnost, že se ucpou póry a akné je na světě. Některé zdroje uvádí, že prý je dokonce horší mléko nízkotučné (odstředěné), než mléčné výrobky z plnotučného mléka. Pleti neprospívá ani konzumace másla, které se může podílet na vzniku vrásek.

Pokud vás tedy dlouhodobě trápí akné, určitě je dobré na nějakou dobu mléčné výrobky úplně vysadit. Kravské mléko, jogurty, sýry lze nahradit alternativními rostlinnými produkty: sójové, kokosové nebo mandlové mléko, tofu, sojové jogurty, sojanéza, atd.

Některým lidem zkrátka mléčné výrobky způsobují trávicí problémy a nedělají jim dobře, což se pak v konečném výsledku projeví právě na stavu pleti a vzniku akné. Nedá se ale jednoznačně říci, že by mezi mléčnými výrobky a výskytem akné existovala nějaká všeobecná souvislost, je to pouze jedna z možností. Každý člověk je prostě jiný.

Mléčné výrobky mohou způsobovat akné z několika důvodů:

  • mohou vyvolat přehnanou reakci hladiny cukru v krvi, čímž způsobí hormonální nerovnováhu v těle
  • mléko bývá obohaceno o hormony a aditiva, kterými jsou krávy krmeny pro lepší dojivost
  • škodlivý je zejména růstový hormon (IGF-1) způsobující zánět v organismu a velmi často vede k akné
  • u některých lidí způsobuje mléko alergickou reakci, čímž je postiženo trávení, které má velký vliv na zdraví pleti

Doplňte zinek

Pro zdravou pleť je zinek naprosto nezbytný, proto je důležité zajistit tělu jeho dostatečný příjem. Zinek pomáhá nejen snižovat záněty, ale je velmi účinný proti kožní bakterii Propionibacterium acnes, která úzce souvisí se vznikem akné. Z odborných kruhů vedou signály o tom, že jen samotný nedostatek zinku v těle může způsovat akné. Proto se na něj zkuste zaměřit a jídelníček obohaťte o zelenou zeleninu (brokolici, kapustu), která je kvalitním zdrojem zinku a bohatá na oxidanty. Zinek můžete konzumovat i ve formě doplňku stravy, avšak vždy se držte doporučeného dávkování.

Walmark Zinek 15 mg 100 tbl. / foto: prozdravi.cz

TIP: Doplněk stravy Zinek 15 mg Walmark obsahuje minerál zinek, který podporuje činnost imunitního systému a blahodárně působí na zdraví pokožky.

V balení se nachází 100 tablet, což je dávka cca na 3 měsíce. Doporučuje se užívat jednu tabletu denně po hlavním jídle.

 

Koupit v e-shopu

Dodejte tělu antioxidanty

Každá vývojová fáze akné je doprovázena zánětlivým procesem, jehož negativní účinky dokáží eliminovat právě antioxidanty a volné radikály. Proto je jejich přítomnost v jídelníčku velmi důležitá. Různé výzkumy naznačují, že lidé se sklonem k akné mají často v krvi velmi malé množství přírodních antioxidantů – vitamínu A a vitamínu E. Na oxidanty je bohaté zejména tmavé bobulovité ovoce (červené hrozny, borůvky), které má navíc vysoký obsah vlákniny a pomáhá tak regulovat inzulin. Dobrým zdrojem vitamínu E je řeřicha  a avokádový olej. Zato oranžově zbarvené potraviny (mrkev, dýně, batáty) vynikají vysokým obsahem beta-karotenu a jsou bohaté na vitamín A.

TIP: Přečtěte si moji podrobnou recenzi avokádového oleje na blogu.

 

Dbejte na dostatek omega-3 mastných kyselin

Pro zdravé tělo jsou omega-3 mastné kyseliny stejně nepostradatelné jako omega-6 kyseliny, respektive jejich vyvážený vzájemný poměr, který tlumí negativní účinky zánětlivých procesů v těle. Vzhledem k tomu, že omega-3 a omega-6 mastné kyseliny patří mezi esenciální kyseliny a tělo si je nedokáže samo vytvořit z vlastních zdrojů, je nutné jej organismu dodávat v pravidelných dávkách formou stravy. Díky rostlinným olejům v jídelníčku bývá většinou příjem omega-6 kyselin zajištěn (např. slunečnicový olej), a je třeba se zaměřit na zdroje omega-3 mastných kyselin. Ty jsou bohatě zastoupeny především v rybím oleji, rybím mase a dalších výrobcích z ryb. Z rostlinných zdrojů je možno uvést vlašské a lískové ořechy, chia semínka nebo lněné semínko. Optimální množství omega-3 mastných kyselin v jídelníčku má tedy příznivý dopad i na problematickou pleť.

TIP: Přečtěte si na blogu moji podrobnou recenzi rybího tuku, který jsem podrobila měsíčnímu testu.

 

Potraviny s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin

 JednotkaOmega-3 mastné kyseliny
Lněný olej1 polévková lžíce (15 g)6,6 g
Řepkový olej1 polévková lžíce (15 g)1,5 g
Olej z vlašských ořechů1 polévková lžíce (15 g)1,4 g
Sojový olej1 polévková lžíce (15 g )1 g
Slunečnicový olej1 polévková lžíce (15 g)0,2 g
Olivový olej1 polévková lžíce (15 g)0,13 g
Lněné semínko2 polévkové lžíce (20 g)3,2 g
Chia semínka2 polévkové lžíce (20 g)2,5 g
Vlašské ořechy2 polévkové lžíce (20 g)1 g
Losos120 g1,45 g
Sardinky120 g1,34 g
Makrela 120 g1,25 g
Tuňák120 g 0,33 g
Hovězí maso120 g1,1 g

Vyhýbejte se čokoládě

Čokoláda bývá velmi často dávána do spojitosti s výskytem akné, avšak neexistují žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by tomu tak bylo. Důvodem, proč čokoláda může způsobit pupínky, je její vysoký obsah cukru, tudíž patří mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem, které se mohou na vzniku akné podílet. Navíc, mléčná čokoláda má v sobě i mléko, takže alergen, který může vyvolat nežádoucí reakci. Pokud si už nedokážete čokoládu odepřít, dejte si čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Hořká čokoláda je totiž plná antioxidantů, je bez mléka a třeba naopak vaší pleti prospěje.  

Péče o problematickou pleť

Problematická pokožka vyžaduje správnou každodenní péči, kterou není radno zanedbat. Jen tak můžete zmírnit vnější projevy akné v podobě červených pupínků. K tomuto účelu je dobré zvolit kosmetickou řadu určenou přímo k péči o aknózní pleť. Díky ní zabráníte vysoušení pokožky, odstraníte přebytečný maz a udržíte póry čisté. Budete-li důslední a denně dodržíte stejný rituál, vaše pleť se vám odmění.  

V prvé řadě je důležité pořídit kvalitní značkovou kosmetiku, čistící gel, mýdlo a pleťovou vodu bez obsahu alkoholu, který nevysušuje pokožku a nedráždí ji. Čas od času dopřejte své pleti peeling, jenž odstraní odumřelé kožní buňky a podpoří rychlejší regeneraci pleti. V průběhu dne se vyčištěné pleti zbytečně nedotýkejte, abyste si do pupínků nezanesly další bakterie.

Krém na akné s lopuchovým kořenem / foto: prozdravi.cz

TIP: Krém na akné s lopuchovým kořenem Argital v balení 50 ml čistí a vyrovnává aknózní pleť s pupínky. Obsahuje komplex složek ze zeleného jílu, extraktů z lopuchového kořene, smilaxu, vrbice, provazovky a brutnákového oleje.

Účinně čistí ucpané póry, obnovuje přirozené pH pleti a reguluje aktivitu mazových žláz.

 

Koupit v e-shopu

Vyčištěná pleť vyžaduje také dobrou hydrataci. O tu se postará pleťový krém na akné nebo pleťové sérum stejně dobře jako dostatek tekutin během dne. Proto nezapomínejte na pravidelný pitný režim, který je pro aknózní pleť velmi důležitý. Jednou týdně si určitě dopřejte pleťovou masku na akné, která dodá pleti potřebné živiny. Na výrazné projevy akné je vhodné použít intenzivní korekční přípravky na akné, které nejenže pomáhají zahojit červené pupínky, ale rovněž zabraňují vzniku nežádoucích jizev. Denní péči je vhodné doplnit i o tónovací krém na akné, s jehož pomocí budou pupínky méně viditelné.

Rychlá domácí maska z kvasnic

Proč právě kvasnice? Droždí obsahuje velké množství vitamínů skupiny B, které blahodárně působí na pleť. Jednoduchá maska z droždí je naprosto ideální na lokální ošetření zanícených oblastí. Na její výrobu budete potřebovat jen dvě ingredience: droždí a vodu.

Postup:

Droždí rozdrobíme do misky, přidáme trochu vody a důkladně promícháme. Necháme chvíli odstát, aby se obě suroviny propojily. Výsledná hmota by měla mít kašovitou konzistenci, aby na pokožce dobře držela. V příliš tekutém stavu by mohla volně stékat po pokožce. Masku aplikujeme pomocí štětce nebo tamponu přímo na postižená místa. Necháme působit 15 minut, u citlivé pleti stačí 5 minut, poté dobře opláchneme a pleť dočistíme.

Podívejte se ještě na další dobré tipy na problematickou pleť:

 

Velmi častou chybu je, když při snaze z pokožky odstranit co nejvíce mazu použijete agresivní kosmetické přípravky, které místo aby pokožce poskytli dostatečnou hydrataci naopak ji vysuší. Tím dojde k obrannému mechanismu kůže, která začne produkovat mnohem více mazu.

Problematickou pokožku je sice nutné čistit důkladně, ale přitom jemně. K čištění pleti použijte pouze bavlněné tampónky, které pleť zbytečně nedřou. Krémy lze nanášet klidně jen prsty, avšak předtím si umyjte ruce, abyste si do pórů nezanesli nečistoty. Jakékoliv mechanické dráždění pokožky s akné může vést k podpoře zánětlivého procesu a jeho rozšíření do okolí, což může stížit hojení.

V péči o pokožku s akné můžete využít i bylinky. Vzhledem k tomu, že se jedná o zánětlivá místa, můžete využít blahodárné účinky řepíku, kopřivy, heřmánku, šalvěje, mateřídoušky nebo zeleného čaje.

Rady našich babiček

Na červené pupínky, které se zpravidla objevují v nejméně vhodnou chvíli existuje spoustu dobrých rad a tipů, jak se jich rychle zbavit. U lehčích forem akné pomáhá postižená místa mazat olejem s obsahem aloe vera nebo mateřídouškovým olejem. Pokožku můžete také dvakrát denně potírat směsí vytvořené z 5 kapek éterického oleje a 2 lžic mandlového oleje.

TIP: Čtěte na blogu moji prodrobnou recenzi mandlového oleje.

A jedna rada na závěr:

Jediným osvědčeným způsobem, jak se rychle zbavit pupínků přes noc, je namazat na pupínek zubní pastu a nechat působit až do rána. Pupínek se vysuší a zbledne.

 

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Ovoce a zelenina v kancelářích může zvýšit produktivitu práce

Aby vaši zaměstnanci stíhali svou práci s úsměvem na rtech, existují různé rady, tipy a …

Napsat komentář