Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Jak zhubnout po hormonální léčbě: Jídelníček je prostě základ

Jak zhubnout po hormonální léčbě: Jídelníček je prostě základ

Velmi nepříjemným vedlejším efektem hormonální léčby bývá rychlý vzestup tělesné hmotnosti. Rapidní přibývání na váze zaznamenají ženy již na počátku započaté léčby a většinou je doprovází po celou dobu lékařem nastavené medikace. S koncem léčebné terapie se pak ženy opět vrací na svoji původní váhu. Avšak ne vždy se tak stane. Některým ženám kilogramy navíc zůstávají a drží se jich jako klíště. Co může být příčinou? Vinu nelze přičítat jen hormonálním lékům, ale celkově způsobu života, jaký vedete. Velkým nárůstem hmotnosti jsou ohroženy většinou ženy, které se již před zahájením léčby potýkali s nadváhou či obezitou. Hlavním důvodem je tedy celkově nezdravý životní styl. Nedostatek fyzického pohybu, zvýšená chuť k jídlu a konzumace kaloricky vydatné stravy dokáže s vaší postavou pěkně zamávat. Ovšem nikdy není pozdě na nápravu. Pořád máte šanci, že se přebytečných kil získaných v důsledku hormonální léčby zbavíte natrvalo. Jak na to?

Hormonální léčba s sebou přináší i nežádoucí nárůst hmotnosti / foto: pixabay.com

 

Hormonální léčba

Hormonální léčba doprovází celou řadu různých onemocnění a může způsobit nejen hromadění podkožního tuku, ale i zadržování vody v těle. Finální přírůstek na váze po celou dobu léčby někdy dosahuje až 20 kilo a některé ženy mohou třeba za dva dny přibrat 2 – 3 kilogramy tělesné hmotnosti. Tento nežádoucí jev samozřejmě sledují s velkou nelibostí a značnými obavami o svoji postavu. S neustálým kolísáním váhy musíte ale tak trochu počítat předem.

Chci zhubnout >>

Vedlejší účinky hormonální léčby v podobě nadváhy zcela jistě neuniknou pozornosti ani vašeho ošetřujícího lékaře, a proto uděláte nejlépe, když se s ním nejprve poradíte. Ne vždy je totiž dobré okamžitě se pustit do hubnutí a zahájit redukční režim. Hodně záleží na vaší momentální celkové fyzické kondici. Někdy je žádoucí, aby v průběhu hormonální léčby žena spíš několik kilogramů přibrala a snižování hmotnosti odložila až na dobu po ukončení léčby, kdy je možno hubnutí podpořit i větší fyzickou aktivitou a postavu tvarovat pomocí posilovacích cviků. Lékař tedy určí, jaký postup je pro vás nejvhodnější a toho se držte. Nemusíte mít obavy, že byste se přebytečných zásob tuku nezbavili. Když po skončení hormonální léčby zvolíte vhodnou efektivní metodu, tuky vyplavíte z těla jedna dvě.

Jak se zbavit kilogramů navíc?

Samotná hormonální léčba znamená pro tělo značnou zátěž, proto se nikdy nepouštějte do hubnutí bez konzultace s lékařem. Jestliže usoudí, že nastala doba vhodná na to, abyste mohli zahájit redukční režim, pak směle do toho. Každé hubnutí sice obnáší nějaké odříkání a pevnou disciplínu, ale není to nic, co byste nezvládli. Stačí se jen pevně rozhodnout a jít nekompromisně za svým cílem. Uvidíte, že brzy budete opět na své původní váze. A nejen to. Vaše tělo naplníte obrovskou dávkou životní energie a budete se zase cítit šťastní a spokojení. Posílené sebevědomí se projeví na vaší pozitivní náladě a budete se usmívat na všechny strany.

Filip Horák o obezitě říká: “Hlavním faktorem způsobujícím obezitu je nadměrný příjem potravy ve vztahu k fyzické aktivitě. Pokud je příjem energie ve formě kalorií v potravinách větší než výdej energie, pak se nadbytečné kalorie uchovávají, zejména v tukové tkáni, s výsledným přírůstkem hmotnosti. K nárůstu hmotnosti dochází pouze tehdy, je-li zvýšený příjem kalorií, snížený energetický výdej nebo obojí. Existují ovšem i další příčiny obezity, jako je například Cushingův syndrom, který je způsoben nadměrným množstvím hormonu kortizolu nebo léky působícími jako kortizol – v obličeji a trupu dochází k nadměrné akumulaci tuku, který zmizí po vyléčení nemoci nebo s ukončením užívání daného léku.”

HORÁK, FILIP. Výživa a pohybová aktivita u civilizačních onemocnění.

HORÁK, FILIP. Výživa a pohybová aktivita u civilizačních onemocnění.

HORÁK, Filip. Výživa a pohybová aktivita u civilizačních onemocnění [online]. Brno, 2018 [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/d4s4b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Robert Vysoký.

 

Začínáme hubnout

Hubnutí je natolik individuální záležitost, že jen těžko na něj můžete dostat nějaký univerzální recept. Každý člověk má jiný metabolismus, jiné genetické předpoklady, jinou výchozí hmotnost,… Nehledě na to, že musíte vzít do úvahy i váš věk, pohlaví, zaměstnání, další fyzické aktivity, atd. Existují však všeobecné zásady a principy, které vám mohou výrazně pomoci vyvarovat se při hubnutí zbytečných chyb. Jaké to jsou?

Aby vaše tělo spalovalo zásoby tuku, musíte radikálně změnit svůj dosavadní jídelníček a zaměřit se na snížení kalorického příjmu. Přitom by vaše strava měla obsahovat všechny nezbytné živiny, tedy sacharidy, bílkoviny, tuky, vitamíny, minerály, vlákninu, a současně být pestrá a vyvážená. Velmi důležité je dbát na dostatek bílkovin (proteinů), které jsou nezbytné pro zachování svalové hmoty. Na principu vhodně upraveného racionálního jídelníčku je potom založena celá řada funkčních diet, jejichž podstata spočívá v poměrném zastoupení jednotlivých živin. Tím, že z jídelníčku vyřadíte přemíru jednoduchých sacharidů (bílé pečivo, sladkosti, koláče, slazené nápoje, atd.) a nezdravých tuků (uzeniny, tučné vepřové maso, smažené pokrmy, hranolky, …), výrazně podpoříte hubnoucí procesy v těle.

TIP: Přečtěte si moji podrobnou recenzi proteinové diety KetoMix, která vám předkládá rozmanitou stravu bohatou na bílkoviny. Naučí vás vybírat kvalitní výživově hodnotné potraviny a připravovat z nich chutná jídla, která jsou velkým přínosem pro vaše zdraví. S KetoMixem hubnete jen za pomoci vhodně sestaveného jídelníčku, nehladovíte a vaše tělo nijak nestrádá. A to vše bez cvičení a trápení v posilovně.

Když si hned po ránu dáte sklenici vody s citronem, výrazně zvýšíte rychlost metabolismu / foto: pixabay.com

 

Bílkoviny a zase bílkoviny

Je všeobecně známo, že na hubnutí se největší možnou mírou (70 %), podílí skladba stravy. Zbytek připadá na další fyzické aktivity. Pokud si tedy po hodince cvičení v posilovně zajdete “za odměnu” do fast foodu, jen těžko můžete očekávat, že dojde k očekávanému úbytku na váze.

Chcete-li skutečně zhubnout a snížit objem tuku na těle, nemůžete se začít omezovat v jídle nebo dokonce hladovět. Tudy cesta nevede. Zdravé a přirozené snižování hmotnosti je naopak postaveno na správně vyváženém poměru jednotlivých živin. Zkrátka, ke své původní váze se musíte prostě projíst. Tělo si tak zvykne na pravidelný přísun energie a nebude mít nejmenší důvod k tomu, aby si cokoli ukládalo do tukových zásob.

Koupit funkční dietu

Ze strategických důvodů je důležité do redukčního jídelníčku zařadit dostatek bílkovin, které se postarají o to, aby tělo spalovalo pouze tuky a nepřišli jste o svalovou tkáň. Vyšší příjem bílkovin pomáhá zrychlit metabolické procesy a současně snižuje chuť k jídlu. Bílkoviny vás dokážou nasytit na delší dobu, nebudete se cítit unavení a bez energie.

Více vám o proteinech v jídelníčku řekne následující video:

 

Nechcete-li dennodenně přemýšlet o tom, co vlastně jíst, abyste dál nepřibírali na váze, můžete využít rovnou proteinová jídla KetoMix. Ta vám v mnoha směrech vaši snahu o zhubnutí usnadní a již po pár dnech zaznamenáte na svém těle očekávaný efekt.

Jak proteinová jídla KetoMix pomáhají s hubnutím?

Proteinová dieta KetoMix / foto: ketomix.cz
  • K dispozici máte 22 druhů jídel (kaše, koktejly, omelety, polévky, pečivo, palačinky,…)
  • Jídlo nakoupíte dopředu, sami si vyberete dle svých chuťových preferencí
  • Zvolit můžete rovnou celý redukční balíček určený pro daný úbytek hmotnosti
  • Nemusíte se nijak omezovat v jídle, můžete si dopřát lahodné víno, sladkou čokoládu, čerstvé pečivo, atd.
  • Jídlo neobsahuje žádné chemické přísady, glutamáty, ani lepek
  • Některá jídla jsou vhodná i pro vegany (bez laktózy)
  • Šetříte v maximální míře čas, peníze i zdraví
  • Můžete se přidat ke skupině na facebooku a na hubnutí nebudete sami
  • Kdykoli máte ZDARMA k dispozici odborné výživové poradenství prostřednictvím online chatu nebo po telefonu
  • Spolu s jídlem KetoMix obdržíte podrobný manuál a jídelníček na několik dní dopředu
  • Naučíte se stravovat zdravě, pravidelně jíst a vybírat kvalitní potraviny
  • Máte zajištěn rychlý a trvalý výsledek bez jo-jo efektu

Koupit jídla KetoMix>>

Proteinová jídla KetoMix jednoduše zařadíte do běžného jídelníčku podle toho, kolik kilogramů a jak rychle chcete zhubnout. Bez problému nahradí jakékoli hlavní jídlo nebo malou svačinu. K snídani si můžete dopřát ovocný koktejl nebo kaši, k obědu teplou polévku a sladkou palačinku, a k večeři třeba zeleninovou omeletu. Přiložený manuál je plný nenáročných a chutných receptů s využitím jídel KetoMix. Uvidíte, jak vás takové vaření začne bavit a postupně po hormonální léčbě začnete nový život. S KetoMixem už jen doladíte ladné křivky svého těla a můžete začít pomýšlet na nové oblečení. Přeci jen není problém zhubnout i desítky kil, což je na těle opravdu znát.

Tukové buňky žen se fyziologicky liší od tukových buněk mužů. Obsahují více enzymů, které pomáhají tuk ukládat. Zato mužská tuková buňka obsahuje více enzymů, které pomáhají tuk uvolňovat. Muži rychleji dosáhnou snížení váhy a lépe si ji i nadále udrží. Za tyto odlišnosti mohou ženské pohlavní hormony zvané estrogeny.

Jakmile se úspěšně po hormonální léčbě opět vrátíte na svoji původní váhu, nebude pro vás problém udržet si ji natrvalo. Během redukčního režimu si osvojíte zásady správného stravování a naučíte se vybírat výživově hodnotné potraviny, které jsou pro organismus nepostradatelným zdrojem energie. Pestrá a vyvážená strava zajistí kromě všech makroživin i dostatek vitamínů, minerálů, vlákniny a stopových prvků.

Zdravé hubnutí

Klíčem k přirozenému zhubnutí je obyčejná energetická nerovnováha, kdy váš příjem kalorií je menší než jejich výdej. Pokud organismus nedostává potřebnou dávku energie z jídla, vytvoří si ji sám z uloženého tělesného tuku. Aby přitom neochabovala svalová tkáň, je dobré do stravy přidat více bílkovin. V takovém případě lze hovořit o zdravém hubnutí.

Zdravé hubnutí představuje ideální úbytek na váze 0,5 – 1 kilogram týdně. Jestliže má zdravý člověk přiměřenou tělesnou aktivitu, měl by toho dosáhnout při příjmu cca 5 000 – 6 500 kJ denně. Nižší, nekontrolovaný příjem cca 3 000 kJ denně může způsobit zdravotní problémy.

Pod pojmem zdravé hubnutí si v žádném případě nelze představit nějakou drastickou dietu (tukožroutská, citronová, banánová, rychlá, atd., případně úplnou hladovku. Tyto metody sice možná způsobí, že vám ze dne na den splaskne břicho, ale to je asi tak vše. O skutečné spalování tukových zásob se opravdu nejedná, nehledě na to, že si takto můžete vážně poškodit zdraví.

Při hubnutí dejte přednost zeleninovým šťávám před ovocnými / foto: pixabay.com

 

Redukční režim

Úspěšné zvládnutí celého redukčního režimu je postaveno zejména na dodržování zásad zdravého hubnutí. To znamená, že se zaměříte v prvé řadě na skladbu jídelníčku, budete jíst pravidelně každé 2 – 3 hodiny (nízkoenergetickou stravu), vyhnete se všem prázdným kaloriím a nebudete zapomínat ani na pitný režim. K pití je nejlepší sklenice neperlivé vody, ale vhodný je také například zelený či bylinkový čaj, nebo různé zeleninové a ovocné šťávy. Rozhodně se vyhněte slazeným limonádám nebo colovým nápojům.

Do redukčního jídelníčku můžete také zkusit zahrnout 1x týdně odlehčovací ovocnozeleninový den, který přispěje k pročištění organismu od škodlivých látek. Detoxikaci těla je vhodné zařadit na začátek redukčního režimu, zlepší se vám trávení, zrychlí spalování a hlavně posílíte funkci jater, jako hlavního detoxikačního orgánu. Konzumaci ovoce a zeleniny můžete převést do chuťově atraktivní podoby a připravit si lahodné smoothie.

Při hubnutí dejte přednost zeleninovým koktejlům před ovocnými (mají vysoký obsah cukru). Zeleninové smoothienízký obsah kalorií, ale díky vysokému množství vlákniny vás dokonale zasytí. Navíc je nabité vitamíny, minerály a dalšími živinami.

Chcete-li dosáhnout výrazného detoxikačního účinku a po všech stránkách posílit své zdraví, zařaďte do jídelníčku zelené superpotraviny, které jsou nejpřirozenějším zdrojem výživy. Nenajdete v nich žádné prázdné kalorie ani nežádoucí látky. Zelené superpotraviny odvádí zplodiny látkové výměny ze střev, jater a krve, zrychlují metabolismus a jejich výsledný efekt se projeví zejména při redukci hmotnosti. Jednoduše je můžete konzumovat v podobě potravinových doplňků, nejlépe ve formě prášku, který snadno rozmícháte v jakékoli tekutině (voda, smoothie, zeleninová šťáva).

TIP: Čtěte moji podrobnou recenzi přípravku BLENDEA SUPERGREENS, která je práškovou směsí čtyř nejsilnější zelených superpotravin: mladé pšenice, zeleného ječmene, spiruliny a chlorelly.

Koupit BLENDEA SUPERGREENS>>

Během odlehčovacího dne nemusíte konzumovat ovoce a zeleninu jen v syrovém stavu (zeleninové saláty, juice, smoothie), ale také vařenou v páře či dušenou. Velmi dobrý je také čerstvý fresh z citrusových plodů (pomeranč, grep, přidat lze limetu, citron). Ovocné a zeleninové šťávy můžete ředit neperlivou vodou, více tak podpoříte pitný režim, který se rovněž na detoxikaci těla podílí.

Příklad jídelníčku na odlehčovací den

Snídaněovocný salát - jablka, hrušky, švestky
Svačinabroskev
Oběddušený květák sypaný čerstvou petrželkou
Svačinakedlubna
Večeředušená mrkev
Pitný režimneperlivá voda, zelený čaj, sklenice vody se šťávou z poloviny citronu

Cvičte rozumně

Přestože má váš jídelníček zásadní vliv na to, zda budete hubnout či nikoli, rozhodně nic nepokazíte tím, když zvýšíte fyzickou aktivitu. Ovšem přiměřeně a s rozumem. Pokud to s cvičením přepálíte a dlouhé hodiny budete trávit ve fitku, dosáhnete pouze toho, že přetížíte organismus. Místo vyčerpávajícího tréninku si můžete dopřát raději svižnou procházku v přírodě, která prokazatelně vede k podpoře imunitního systému. Tato forma aerobního pohybu bez stresující zátěže rozhýbe mnoho svalů, má příznivý vliv na lymfatický systém, takže dochází k vylučování toxinů z těla.  

Pro efektivní spalování tuků je ideální kombinace kardio (aerobního) cvičení a posilovacího tréninku. Kromě procházek je další vhodnou formou kardio pohybu například projížďka na kole, bruslení, plavání, chůze do schodů, jogging, aerobic, atd. Pokud jste dlouhá léta necvičili a chcete začít, pak se v počátku raději držte tréninkového plánu. Podle něj se postupně dostanete do kondice a můžete pomalu zvyšovat tréninkové dávky.

Nejlepším intenzivním cvičením pro zdraví je intervalový trénink, při němž dochází k efektivnímu spalování většího množství tuků a současně nárůstu svalů. Připravte se ale na to, že vám dá opravdu zabrat. Abyste jej zvládli, musíte se nejprve jako začátečníci dostat do formy. Intervalový trénink můžete provádět sami doma nebo v posilovně, ideálně 3x týdně po dobu 20 minut.

Regenerace a odpočinek

Po každém cvičení musíte tělu dopřát dostatečně velký prostor k regeneraci a odpočinku. I relaxace je pro úspěšné hubnutí velmi důležitá, jelikož příznivě ovlivňuje hodnoty bazálního metabolismu. To znamená, že v době, kdy odpočíváte, díky dostatečnému objemu svalové hmoty tělo čerpá energii z tukových zásob. Když půjdete po cvičení prohřát své tělo do sauny, nejenže se budete cítit nádherně odpočinutí a fit, ale potem organismus vyloučí spoustu odpadních látek včetně tukových buněk.

TIP: Čtěte článek o hubnutí v infrasauně

Na úspěšnou redukci hmotnosti má velký vliv také kvalitní nepřerušovaný spánek. Zejména noční spánek odpovídá přirozeným biologickým rytmům, proto dlouho neponocujte a choďte spát včas. Optimální doba spánku je 7 až 8 hodin.

Na závěr dopřejte tělu tuto meditaci na zhubnutí:

 

Hormonální léčba je velká zátěž pro organismus a nese s sebou značné riziko s nárůstem váhy. Některým lidem se zvýšená hmotnost časem sama upraví na původní hodnoty, ale u někoho to je běh na dlouhou trať. I přesto lze za pomoci vhodné úpravy stravy a přiměřeného pohybu dosáhnout optimální hmotnosti.

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Jak zhubnout po porodu, když nekojím: Jídelníček na 7 dní

Během těhotenství každá žena přibere na váze. Některá více, některá méně. I když se za …

Napsat komentář