Nepřehlédněte
Domů / Hubnutí / Jak zhubnout bez masa? Takhle…

Jak zhubnout bez masa? Takhle…

Naprosté vyloučení masa z jídelníčku neznamená, že automaticky zhubnete. Pokud jinak  na talíři zůstane vše při starém, fungovat to nebude. Přesto ale za určitých podmínek může přijít očekávaný efekt. Chcete prozradit, co má společného rostlinná strava s hubnutím? Vyloučení masa z jídelníčku neboli vegetariánství není totiž jen módní výstřelek, je to životní styl, který musíte v prvé řadě přijmout za svůj. Jestliže budete do sebe s nechutí soukat zeleninový salát a přitom vaše myšlenky budou někde u krvavého steaku, raději to rovnou vzdejte a zvolte jinou cestu. Takové hubnutí opravdu nemá smysl. Ovšem je pravda, že skuteční vegetariáni bývají štíhlejší. Proč tomu tak je? Tajemné kouzlo nespočívá jen v striktním odmítání masa, ale v tom, že se tito lidé celkově stravují zdravěji a přesně vědí, co a kdy jíst. Bezmasá strava je velmi často také skvělou volbou při prevenci mnoha civilizačních chorob a přispívá k řešení řady zdravotních obtíží. Proto lze i vegetariánství považovat za krok ke štíhlejší postavě.

Bez zeleniny se žádné hubnutí neobejde, ať už jíte maso či nikoli / foto: pixabay.com
Bez zeleniny se žádné hubnutí neobejde, ať už jíte maso či nikoli / foto: pixabay.com

 

Čím nahradit maso?

Omezení masa v jídelníčku méně zatěžuje trávicí systém, a tak se dá říci, že jeho snížená konzumace je zdravější. Přesto ale všichni odborníci na zdravou výživu doporučují alespoň jedenkrát týdně jíst hovězí, drůbeží nebo libové vepřové maso. Maso je totiž pro lidský organismus velmi důležitým zdrojem kvalitních bílkovin a železa. Dá se tedy něčím nahradit? Když budete místo masa jíst samé pečivo, sladkosti a smažená tučná jídla, paradoxně přiberete ještě víc, než kdybyste si dali krůtí plátek k obědu. Za těchto okolností mohou být i mezi vegetariány obézní lidé. Abyste tedy dokázali zredukovat svoji hmotnost s absencí masa v jídelníčku, musíte se zaměřit na jeho adekvátní náhradu. To znamená, bílkoviny z masa nahradit stejně kvalitními proteiny rostlinného původu. A právě zde nastává zásadní kámen úrazu. Vegetariáni musí dostatek esenciálních aminokyselin zajistit organismu především vhodnou kombinací rostlinných zdrojů bílkovin.

Bílkoviny v hlavní roli

Stěžejním bodem každého redukčního režimu jsou bílkoviny. Na nich do jisté míry závisí, jak rychle a efektivně budete hubnout. Bílkoviny příznivě ovlivňují tvorbu svalové hmoty, což následně vede k vyšším hodnotám bazálního metabolismu a tím pádem i rychlejšímu hubnutí. Kvalitním zdrojem plnohodnotných bílkovin je v prvé řadě maso, které je však z jídelníčku vegetariánů vyloučeno. Z toho důvodu musí vegetariáni proteiny čerpat z jiných zdrojů a pečlivě dbát na jejich dostatečné množství ve stravě. V prvé řadě musí dobře vědět a znát, odkud ony kvalitní bílkoviny brát.

O plnohodnotných bílkovinách lze hovořit pouze tehdy, pokud obsahují všechny esenciální aminokyseliny, které nedokáže lidský organismus sám syntetizovat. Proto je nutné esenciální aminokyseliny přijímat spolu s potravou. Jejich dostatek je možné zajistit buď živočišnou stravou a nebo správnou kombinací rostlinných produktů.

Jak zajistit organismu při bezmasém způsobu stravování příjem všech esenciálních aminokyselin a tím pádem plnohodnotných bílkovin? Jedině tak, že si na talíř naložíte jídlo obsahující luštěniny a obiloviny. Abyste však dokázali naplnit potřebné množství bílkovin ve stravě, je nutné sníst objemově více jídla, než by tomu bylo u masa. Proto je dobré se zaměřit i na jiné zdroje bílkovin.

Arašídy patří mezi luštěniny a jsou bohatým zdrojem bílkovin / foto: pixabay.com
Arašídy patří mezi luštěniny a jsou bohaté na kvalitní bílkoviny / foto: pixabay.com

 

S dodržením dostatečného množství bílkovin ve stravě může při redukční dietě vegetariánů pomoci také proteinová dieta KetoMIX. Ta funguje na principu zvýšeného příjmu bílkovin v jídelníčku oproti snížené sacharidové složce stravy, čímž je tělo donuceno spalovat vlastní tukové zásoby. Chutná jídla KetoMIX je možno konzumovat nejen v podobě ovocných, čokoládových nebo kávových koktejlů, ale i různých polévek, kaší a omelet. Kromě toho si můžete každý den dopřát běžné jídlo, jen s vyšším obsahem proteinů. Jak taková jídla připravit a jaké suroviny nakoupit, se dozvíte z přiloženého návodu. V něm najdete také spoustu rad a doporučení, jak s KetoMIXem úspěšně zhubnout a optimální váhu si udržet natrvalo. Budete-li se řídit přiloženými pokyny, první viditelné výsledky se dostaví již za pár dnů. A dokonce se nemusíte ani hýbat, pokud absolutně nestíháte a nemáte na cvičení čas. Hubnout budete tak jako tak.

TIP: V eshopu KetoMIX je pro vás připraven přímo celý redukční balíček, který je přesně sestaven pro konkrétní váhový úbytek. Přitom máte jistotu, že je vaše tělo i bez masa zásobeno dostatečným množstvím kvalitních plnohodnotných bílkovin, bez kterých se žádné hubnutí neobejde.

Vegetariáni by měli využívat všechny zdroje bílkovin:

  • vejce
  • luštěniny (hrách, čočka, cizrna)
  • robi maso, seitan, šmakoun, tofu,
  • sója (preferujte fermentované sojové boby – tempeh)  
  • mléčné výrobky
  • celozrnné potraviny a obiloviny
  • ořechy a semínka (arašídy)

Jak doplnit zásoby železa

Kromě nedostatku kvalitních plnohodnotných bílkovin je jídelníček vegetariánů ohrožen nedostatečnou zásobou dalších minerálních látek jako je železo, vápník nebo zinek, které se vyskytují v celozrnných produktech a některé zelenině. Mnohdy jsou však tyto zdroje ještě hůře stravitelné než je tomu u masa. Železo najdete například v různých luštěninách, máku, zelené listnaté zelenině, červené řepě, brokolici.

Z rostlinné stravy vstřebává lidské tělo pouze jednu třetinu železa, zatímco z živočišné jsou to dvě třetiny.

Pokud máte tedy podezření na nedostatek železa nebo jiného minerálu, můžete jej tělu dodat ve formě doplňku stravy. Chybějící minerály ve výživě se mohou projevit třeba zhoršenou kvalitou vlasů, nehtů, chudokrevností, sníženou mineralizací kostí, zpomaleným metabolismem, únavou a celkově sníženou obranyschopností organismu.

Redukční režim vegetariána

Abyste dokázali zhubnout i bez masa a přitom dodrželi stanovený denní limit plnohodnotných bílkovin ve stravě, platí pro vás stejná pravidla jako pro “masožravce”. Jak už bylo řečeno, maso je nutné nahradit adekvátními rostlinnými zdroji. Velmi častou chybou vegetariánů je to, že energii z masa začnou kompenzovat pečivem a sladkým jídlem. Však to jistě znáte z minulosti ze školní jídelny. Když byl bezmasý oběd, zpravidla se jednalo o něco sladkého – buchtičky s krémem, palačinky, buchty, koblihy, atd. To všechno je ale špatně. Do jídelníčku musíte kromě jiného zařadit dostatek zeleniny a ovoce, a hlavně dbát na pestrou a vyváženou stravu. Pokud to není přímo proti vašemu přesvědčení, dejte si maso alespoň jedenkrát týdně. Klidně rybu nebo libový plátek drůbežího masa. Jezte pravidelně pětkrát denně a dbejte na dostatek tekutin. Na pití je nejlepší obyčejná neperlivá voda, ale hubnutí výrazně podpoří třeba i šálek kvalitního zeleného čaje. Vyhýbejte se smaženým jídlům (typický nešvar nevhodné úpravy zeleniny), jednoduchým sacharidům, slaným pochutinám a fast-foodům. Dbejte na dostatek důležitých vitamínů a minerálů, a klidně je doplňujte formou doplňků stravy. Nezapomínejte také na pravidelný pohyb a střídejte aerobní fyzickou aktivitu s posilovacími cviky. Tím budete hubnout lépe a rychleji.

Příklad jídelníčku:

Snídaně  

K snídani jsou naprosto ideální vejce. Udělejte si omeletu se špenátem, rukolou či rajčetem. Dáváte-li přednost sladké verzi, pak si smíchejte fermentované ovesné vločky s  řeckým jogurtem, medem a čerstvým ovocem. Vhodný je rovněž celozrnný žitný chléb s lučinou, ricottou nebo cottage sýrem a porcí zeleniny.

Svačina

Na svačinu sáhněte po jogurtu nebo tvarohu, případně si namixujte zeleninové či ovocné smoothie. Vhodnou alternativou jsou také různé zeleninové a luštěninové pomazánky, které můžete nabírat na kousky nakrájené zeleniny.

Oběd

Vegetariánský oběd spočívá především v kombinaci luštěnin, obilovin, různých náhražek masa a velké porce zeleniny. Typická jsou různá rizota nejen z rýže, ale i z bulguru, kuskusu, pohanky, čočky, atd. Nemusíte jíst jen studené zeleninové saláty, vhodná je i tepelně upravená zelenina, květák, brokolice, fazolky,… Jen se vyhýbejte smažené úpravě, která zvyšuje kalorickou hodnotu jídla. Luštěniny a další potraviny bohaté na bílkoviny se postarají o dlouhodobý pocit sytosti, protože je organismus zpracovává pomaleji. Avokádo a olivy také patří do jídelníčku vegetariánů kvůli zastoupení zdravých tuků.

Večeře

Večeře může být obdobná jako oběd, jen s tím rozdílem, že bude obsahovat co nejvíce bílkovin doplněné o porci zeleniny. Sacharidy je lepší do jídelníčku zařazovat spíš v dopoledních hodinách a jejich množství k večeru snižovat. Večerní jídlo může mít podobu zapečené zeleniny, salátu, vaječné omelety či luštěninové nebo zeleninové pomazánky s plátkem kváskového chleba. V zimních dnech si můžete na zahřátí dopřát zeleninovou polévku. Jako poslední jídlo dne, tedy druhou večeři, je vhodné zařadit proteinový nápoj. Obzvlášť, pokud večer ještě cvičíte. Tím poskytnete svalům dostatečnou výživu i v době regenerace a organismus bude efektivněji spalovat tukové zásoby.

Koupit dietu KetoMIX

Vegetariánská strava nepatří vyloženě mezi diety na hubnutí, jde spíš o jakýsi životní styl. Přesto se s její pomocí dá ovlivnit váha i zdravotní stav. Avšak ke štíhlosti vede mnoho cest a nedá se jednoznačně říci, že ta “masová” je vyloženě špatná.

Autor: Martina

Ahoj, jmenuji se Martina, je mi 27 let a o zdravý životní styl se v podstatě zajímám už od střední školy. V současné době se snažím působení v oboru skloubit dohromady s péčí o malou dcerku. Jelikož je zdraví rodiny u mne na prvním místě, používám přírodní potraviny nejen v každodenním jídelníčku, ale i kosmetice. Ráda experimentuji v kuchyni, fotím a objevuji magickou sílu přírody. Miluju spinning, aqua aerobic a geocaching.

přečtěte si také

Římský kmín podle vědeckých studií pomáhá hubnout / foto: pixabay.com

Hubnutí s kmínem: Přírodní cesta k redukci váhy

Kmín – naprosto obyčejné koření, které najdete v každé české kuchyni. Ale pozor! Nezaměňujte klasický …

Napsat komentář